Gedea Biotech får patent i USA

Gedea Biotech, logotyp och bild på kvinna som tittar ner

LU Holdings portföljbolag Gedea Biotech har beviljats patent i USA, och planerar att ta sin antibiotikafria behandling av bakteriell vaginos till den amerikanska marknaden

– Vi har nu fått ett första patent i USA, vilket innebär att vi stärker vår position på den viktiga amerikanska marknaden, som kan räknas som den största marknaden när det kommer till den här typen av behandling, säger Annette Säfholm, vd på Gedea Biotech, till Rapidus.

Nu står företaget inför att hitta en större samarbetspartner i USA, där fas 3-studier också ska inledas. Enligt vd Annette Säfholm räknas USA som den största marknaden, men en lansering i Europa finns också i planen och hoppas ha det Europeiska patentet på plats under hösten.

Gedea Biotech grundades 2016 då LU Holding även gick in som delägare. Bakom idén med den antibiotikafria behandlingen ligger flera års grundforskning från en tvärvetenskaplig forskargrupp vid Lunds universitet. 2017 tilldelades de Lunds universitets och Sparbanken Skånes pris för Framtidens innovationer.

Besök Gedea Biotechs webbplats