Portföljbolaget Gedea Biotech vinnare i Venture Cup

Det var stenhård konkurrens när regionfinalen i Venture Cup avgjordes. 12 nominerade team fick pitcha sina affärsidéer inför stor publik. Två av de tre vinnarna är affärsidéer som LU Innovation haft förmånen att arbeta med.

I kategorin Game Changer stod Gedea Biotech som vinnare. Gedea Biotech utvecklar en säker, effektiv och antibiotikafri behandling mot vaginala svampinfektioner och är ett av de senare tillskotten i LU Holdings portfölj. Tidigare i år vann de även förstapris i Forskarkategorin i Lunds universitets och Sparbanksstiftelsen Finns pris för Framtidens Innovationer. Bakom företaget finns flerårig grundforskning av en tvärvetenskaplig forskargrupp från Lunds universitet.

I kategorin Student Superstart vann Vultus, som sysslar med precisionsodling och med hjälp av drönare tidigt kan upptäcka skadedjur. Företaget startades av två studenter och har tidigare fått Acceleratorstöd från innovationsverksamheten vid Lunds universitet. Vultus har just nu även en plats i acceleratorn Fast Track i Malmö.

Konkurrensen har varit hård i årets omgång av tävlingen då fler tävlingsbidrag än någonsin varit med och tävlat. Gedea Biotech och Vultus vann vardera 50 000 kronor och får även tävla i Sverigefinalen av Venture Cup som hålls den 21 september i Lund.

Läs pressrelease från Venture Cup

Läs artikel om vinnarna på 8till5.se

Venture Cup är en organisation utan vinstintresse som grundades 1998 av Chalmers och Göteborgs universitet i samarbete med näringslivet.