Edux – ett Spotify för e-böcker inom facklitteratur

LU Holding har gått in som delägare i det nybildade bolaget Eduxia Utbildning AB som erbjuder Edux, en prenumerationstjänst med utbildningslitteratur i form av e-böcker. Edux lanserades nyligen av läkarna Daniel Jaraj och Araz Rawshani, och innehåller i dagsläget medicinska fackböcker och onlinekurser.

– En universitetsstudent kan ha utgifter på flera tusen kronor per termin för kurslitteratur. Den höga kostnaden medför att nära hälften av studenterna avstår från att köpa många böcker. Vi vill tillhandahålla en plattform som mot en månadsavgift ger fri tillgång till kurslitteraturen till en betydligt lägre kostnad, säger Daniel Jaraj, som är forskare vid Skånes universitetssjukhus.

Visionen är att bolaget ska samarbeta med de stora förlagen för att kunna erbjuda all kurslitteratur och mycket annan facklitteratur som används vid fortbildning inom medicin, juridik och ett flertal andra discipliner.

Araz Rawshani har tidigare lanserat en liknande tjänst som har ett stort antal användare. Där erbjuder han en e-bok om EKG-tolkning, en bok som han själv har författat. Han är forskare vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg.

Både Daniel Jaraj och Araz Rawshani har skrivit flera böcker inom medicin och dessa finns tillgängliga i Edux. De har inlett samarbete med andra författare av facklitteratur. De diskuterar även möjliga samarbeten med flera förlag.

Digitaliseringen innebär att Edux förutom text och bild även innehåller filmer, ljud och interaktiva delar. Det finns i dag annan kurslitteratur i form av e-böcker som säljs styckvis till ungefär samma höga pris som en tryckt bok och därmed inte är så populära. Liknande tjänster som Edux finns för skönlitterära e-böcker men inte för fackböcker.

– Jag är övertygad om att undervisningslitteratur i framtiden, liksom musik i dag, kommer att distribueras digitalt och att grundarna av Edux kommer att vara med om att etablera denna nya och spännande marknad, säger Linus Wiebe, vd för LU Holding.

Eduxia Utbildning är ett av LU Holdings portföljbolag.