C2Amps tar in kapital för utveckling av energieffektiva transistorer

C2Amps AB har i sin första externa finansieringsrunda tagit in totalt 3,3 miljoner kronor genom LU Holding, Almi Invest och en rad privata investerare för utveckling av en ny sorts transistorer för trådlös kommunikation, anpassade för telekomstandarderna 5G och 6G. Med ny konstruktion av transistorkomponenter kan energieffektiviteten öka betydligt i radiokretsar.

De patenterade nanotrådstransistorer som är grunden i C2Amps produkt baseras på 15 års forskning på avdelningen för Nanoelektronik vid LTH, Lunds universitet. Transistorerna är speciellt lämpade för de högre frekvenser som kommer att krävas för senare revisioner av telekomstandarderna 5G och så småningom 6G. Genom C2Amps teknologi blir det möjligt att konstruera radiokretsar med en betydligt högre energieffektivitet. Det innebär att en större mängd data kan överföras, men också att energiförbrukningen minskar drastiskt vilket ger mindre miljöpåverkan för framtidens mobilkommunikation.

Bolaget har nu 4 anställda som arbetar med att utveckla komponenterna med tillhörande designbibliotek och att ta fram kretslösningar som visar på fördelarna med denna teknologi. Potentiella kunder återfinns bland globala halvledartillverkare som tillverkar integrerade kretsar åt telekombolag som t.ex. Ericsson.

– Det är fantastiskt roligt att vi har lyckat attrahera medarbetare och investerare med inte bara kapital utan även med världsunik kompetens, erfarenhet och nätverk i branschen, säger Lars Tilly, VD för C2Amps AB.

De 3,3 miljoner kronor som C2Amps nu tar in ska finansiera uppskalning och framtagning av en första prototyp.

– C2Amps teknologi bygger på forskning i absolut framkant och med den ständigt växande mängden uppkopplade elektronikprodukter är marknadspotentialen mycket stor, säger Linus Wiebe, vd för LU Holding och Innovationsdirektör vid Lunds universitet.

C2Amps har även fått finansiering under 3 år via EU projektet SEQUENCE, där C2Amps är en av projektpartnerna. Även Vinnovas Smartare Elektroniksystem stödjer bolaget genom att finansiera en realiserbarhetsstudie under de närmaste 8 månaderna.