Christine Widstrand ny vd i LU Holding AB

Christine Widstrand. Fotograf Johan Persson.
Christine Widstrand tar över vd-posten i LU Holding.

Christine Widstrand har utsetts till ny vd i Lunds universitets investeringsbolag LU Holding AB. Hon efterträder Linus Wiebe som i tio års tid haft rollen som både chef för LU Innovation och vd för LU Holding. Samtidigt pågår rekrytering av en ny Innovationschef till Lunds universitet.

Christine Widstrand har arbetat på LU Holding sedan 2009 och varit vice vd de senaste sju åren. Hon känner såväl holdingbolaget som hela innovationsverksamheten väl.

– Jag ser verkligen fram emot att få leda LU Holding. Väldigt mycket fungerar redan bra så det blir ingen drastisk kursändring, men det finns alltid saker som kan förbättras, säger Christine Widstrand till Rapidus.

Den samlade innovationsverksamheten vid Lunds universitet består av avdelningen LU Innovation, där även VentureLab ingår, samt det statliga holdingbolaget LU Holding som förvaltas av Lunds universitet. I tio år har Linus Wiebe varit Innovationsdirektör och tillika vd för holdingbolaget, men när han nu väljer att kliva åt sidan delas tjänsten i två.

– Innovationsverksamheten har vuxit sig stor och det här är ett sätt att stärka upp inför framtiden. Universitetsledningen har varit väldigt tydliga med att de vill fortsätta utnyttja styrkan i ett samlat innovationsstöd men också möjliggöra för att den kan utvecklas på ett bra sätt, säger Linus Wiebe.

Rekryteringen av en Innovationschef pågår. Innovationschefen kommer att leda avdelningen LU Innovation och arbeta sida vid sida med LU Holding och Christine Widstrand med ett gemensamt uppdrag att genom innovationsutveckling se till att den kunskap som finns inom Lunds universitet kommer samhället till nytta.