Kända namn på lista över Skånes 34 hetaste unga entreprenörer

Sofie Woge
Sofie Woge. Bild från Rapidus.

Nyhetsbyrån Rapidus och PwC utsåg nyligen 34 unga skåningar som utmärker sig i näringslivet. Ingen har fyllt 35, men alla har redan åstadkommit något stort i näringslivet. På denna lista finns många talanger som LU Innovation haft förmånen att stötta och jobba med på olika sätt.

Bland de 34 namn på listan unga skåningar att hålla koll på har vi på LU Innovation, LU Holding och VentureLab träffat och jobbat med 14 av dem.

Topp 5 kom Sofie Woge som imponerade på oss när hon stod som en av finalisterna i Lunds universitet och Sparbanken Skånes pris för Framtidens Innovationer 2017, för sin idé om en robothandske som hjälper personer med nedsatt rörlighet i händerna. Sofie startade sitt företag Tendo på VentureLab och har sedan dess fått stor uppmärksamhet. Även Mehrdad Mahdjoubi, som fick idén till Orbital Systems när han under sin utbildning i industridesign vid Lunds universitet praktiserade på NASA, utsågs bland de fem främsta.

På listan hittar vi även Hanne Pålsson, vd på Stylos Design samt Linn Wrangmark och Frida McCabe som grundat Medow. De har alla vunnit första pris i Lunds universitet och Sparbanken Skånes pris för Framtidens Innovationer och startat i VentureLabs inkubator. Där har också Robert Schmitt och Vultus suttit.

Flera av LU Holdings protföljbolag återfinns också på listan. Här finns Jakob Dahlberg som är vd för Arthro TherapeuticsEda Demir Westman, vd för OptifreezeSven Paulin som är medgrundare och marknadschef på Fieldly, Medbeats vd och grundare Erik Rask och Daniel Wisenhoff som är vd för Debricked.

Dessutom har vi genom våra finansiella stöd också kunnat stötta Henning Gillberg som grundat Repamera, Cellevate med vd Maximilian Ottosson och Anatomic Studios vars medgrundare och designer Emelie Strömshed också finns på Rapidus och PwC's lista.

Se hela listan på Rapidus webbplats

Se bilder och intervjuer med några av de unga talangerna på EFN's webbplats