Tomas Eriksson ny vd för Sinntaxis

Tomas Eriksson är ny vd i läkemedelsbolaget Sinntaxis från den 1 april, eftersom nuvarande vd Michael Oredsson ska flytta från Sverige. Tomas Eriksson kommer senast från vd-posten på noterade företaget A1M Pharma. Sinntaxis är ett portföljbolag hos LU Holding och medlem i SmiLe Incubator i Lund.

Sinntaxis utvecklar ett läkemedel som skall förbättra hjärnfunktion efter stroke, och som kan komma att revolutionera rehabiliteringen för strokepatienter. Bolaget har förvärvat rättigheterna till en substans, ursprungligen utvecklad av Astra Zeneca, som redan är testad i klinik för en annan indikation. Därmed förväntas Sinntaxis snabbt komma in i klinisk utvecklingsfas för strokerehabilitering med denna läkemedelskandidat.

– Michael Oredsson har varit viktig för Sinntaxis och vi tackar honom för hans goda insatser med att leda utvecklingen av vår läkemedelskandidat. Vi välkomnar Tomas Eriksson som även han är väletablerad i näringslivet och har ett brett kontaktnät inte minst inom investeringssamhället, vilket kommer att vara viktigt i företagets utveckling, säger Lars Grundemar, styrelseordförande i Sinntaxis.

– Sinntaxis är ett jättespännande bolag som adresserar ett mycket stort medicinskt behov. Utvecklingsarbetet har redan kommit långt. Nästa steg är att utforma och finansiera en klinisk utvecklingsplan för fortsatta fas II-studier, och där kan min bakgrund komma väl till pass, säger Tomas Eriksson, ny vd.

– Det är mycket glädjande att vi har kunnat attrahera Tomas Eriksson som vd för Sinntaxis. Tomas har ett brett kontaktnät och en lång och gedigen erfarenhet av att bygga life-science bolag sprungna ur akademin, säger Christine Widstrand, vice vd för LU Holding.

Sinntaxis läkemedelskandidat baseras på en upptäckt gjord av professor Tadeusz Wieloch och hans forskningsgrupp vid Laboratoriet för Experimentell Hjärnforskning vid Lunds universitet. Bolaget har lämnat in en patentansökan om användandet av mGluR5-inhibitorer för återställande av hjärnfunktioner vid stroke. Sinntaxis har grundats av forskarna Tadeusz Wieloch, Roger Olsson, Carin Sjölund, Karsten Ruscher och Kerstin Beirup vid Laboratoriet för Experimentell Hjärnforskning vid Lunds universitet, tillsammans med LU Holding.