Över hundra studenter samlas till Lund Innovation Challenge

I helgen arrangeras ett av norra Europas största innovationsevent för studenter av VentureLab, Lunds universitets startup-hubb för studenter. Ny huvudpartner är Sony, och temat för årets event är Sustainable innovations in a world of data.

Över 100 deltagande studenter sätts samman i tvärvetenskapliga team och får under en helg på Ideon Science park i Lund driva en egen startup från idé till pitch. Genom intensivt arbete, coachning och workshops ledda av bland andra VentureLab, Sony och UNOPS ska studenterna hitta nya idéer och lösningar på samhälleliga utmaningar.

Det är tredje året som Lund Innovation Challenge anordnas. Arrangör är VentureLab, som är en del av Lunds universitets samlade innovationsverksamhet, men eventet drivs av en projektgrupp med studenter. Medverkar gör flera stora aktörer från Skånes innovations-system, som Ideon Science Park, Triple S Consulting, Lunicore, Soreco AB, SEB, Venture Cup, Smarter Mobility Hub samt ett par startups från VentureLabs inkubator.

Moa Persdotter
Moa Persdotter, verksamhetsledare VentureLab

– Lund Innovation Challenge är ren och skär innovationskraft och resultatet av goda samarbeten, säger Moa Persdotter, Verksamhetsledare vid VentureLab.

Sedan tidigare har VentureLab ett samarbetsavtal med Sony i Lund med syfte att koppla samman akademi och arbetsmarknad, stötta studenter genom att erbjuda teknisk spetskompetens, inkubationsexpertis och möjliggöra ett inflöde till Sonys accelerators-program Sony Startup Acceleration Program.

– Vi tycker att det är oerhört stimulerande och utvecklande att jobba med unga drivna entreprenörer. Det här är ett sätt för oss att bidra till att fler lyckas med sina affärsidéer och att regionens konkurrenskraft fortsätter att växa, säger Anders Ahlgren, ansvarig för Sony Startup Acceleration Program i Europa.

Lund Innovation Challenge hålls på Ideon Science Park, Scheelevägen 15 i Lund.

Start fredag 15 november kl. 17.00.
Avslutas söndag 17 november kl. 15.30 då vinnarna koras.

(pdf)

Om VentureLab:

VentureLab är en del den samlade innovationsverksamheten vid Lunds universitet, och arbetar för att uppmuntra entreprenörskap och hjälpa studenter och nyexaminerade som vill utveckla en affärsidé eller starta eget. VentureLab erbjuder inspirationsaktiviteter, idé- och affärsutveckling och driver en studentinkubator på Ideon Agora.
www.venturelab.lu.se