LU Holding investerar i växtväggsbolaget Bylife

Lunds universitets holdingbolag, LU Holding, har gått in som aktieägare och investerar 400 000 kr i Bylife. Med kapitaltillskottet tar bolaget ett steg närmare produktionsfasen av sin smarta växtvägg för inomhusmiljöer.

Bylife, med rötter vid Lunds universitet, är startupbolaget som står på tröskeln att lansera sin uppkopplade växtvägg, en vertikal växtplattform som påminner om en bokhylla fylld med växter. Konceptet är tänkt att förbättra luftkvalitén, minska buller och bidra till en bättre hälsa i inomhusmiljöer.
- LU Holdings investering gör att vi nu får förtroendet att växa som bolag och kan bygga upp ett starkt och sammansvetsat team, samtidigt som vi kan verifiera tjänsten tillsammans med pilotkunder i höst,  säger bolagets VD och medgrundare Erik Wilson.

- Bylife är ett bolag som har en stark produkt inom ett kraftigt växande segment och Erik har de kvaliteter som är nödvändiga för att bygga ett framgångsrikt företag baserat på denna teknologi. Bylife är ytterligare ett exempel på den fantastiska idérikedom och företagsanda som studenterna vid Lunds universitet bidrar med, säger Linus Wiebe, Innovationsdirektör LU Innovation samt VD LU Holding.

Bylifes växtvägg drar nytta av IoT, Internet of Things, och kommer att förses med uppkopplade sensorer för att mäta inomhusmiljön och säkerställa förenklat underhåll och maximerad livstid för växterna. Slutmålet är att minska kostnaden på växter och möjliggöra att fler företag vågar satsa på sin personal och deras välmående.
-
Levande växtväggar är den enklaste lösningen för att introducera grönska på arbetsplatsen. Den globala trenden vi ser för inomhusväxter är tydlig. Amazon har nyss invigt sitt nya kontor i Seattle, USA, med en inomhusregnskog, tänkt att stimulera kreativiteten för sina medarbetare. Castellum, en av Sveriges största fastighetsägare, visar också framfötterna genom att bygga Nordens första ”wellcertifierade” kontor i Hyllie, Malmö. Det är inspirerande att se att beslutsfattarna äntligen har fått en medvetenhet kring frågan. Vi känner att vi har en fantastisk produkt som är helt rätt i tiden, menar Erik Wilson.

Bylife har haft globala ambitioner från dag ett och förväntas revolutionera hur växter konsumeras. Erik Wilson är övertygad om att mer grönska inomhus är något hela samhället gynnas av.
- Eftersom vi i snitt spenderar 90% av vår tid inomhus kan vi vänta oss att folk både kommer må bättre och få mer energi över till annat, allt eftersom mer av naturkänslan flyttas inomhus.

Erik Wilson har under det senaste året suttit med sitt team i Lunds universitets inkubator VentureLab. Teamet består idag av fyra personer och flyttade i dagarna till MINC när de var ett av två externa startups som blev antagna till EONs :agile accelerator. Bylife vann tidigare i år regionfinalen av Venture Cup 2018 som ett av fyra uppstartsföretag och är nominerad till Nordic startup award för ’Best Bootstrapped Startup’.

För ytterligare information, kontakta:
Erik Wilson, VD och medgrundare Bylife, +46 704 25 90 70, erik [dot] wilson [at] bylife [dot] io
Linus Wiebe, Innovationsdirektör LU Innovation samt VD LU Holding, +46-733 45 12 40, linus [dot] wiebe [at] innovation [dot] lu [dot] se