KBT-psykologi grunden för matte-app för barn

Psykologen Martin Hassler Hallstedt, grundare till företaget Akribian, har utvecklat ett digitalt äventyrsspel som gör barn till matematikstjärnor. Spelet Count on me! bygger på den senaste forskningen kring inlärningspsykologi och har fått stor uppmärksamhet både nationellt och internationellt.

– Här har vi Tia och tvillingkompisen Dia. De tillhör tvillingfolken i Numberia.

Martin håller upp två gosedjur – två karaktärer i äventyrsspelet Count on me! – när vi besöker honom på hans kontor i centrala Lund.

– Spelet bygger på den prototyp som jag utvecklade i min doktorsavhandling, fortsätter Martin.

KBT-psykologi för bättre inlärningsmetoder

I sin forskning använde Martin kunskaper inom KBT-psykologi (kognitiv beteendeterapi) för att utveckla bättre inlärningsmetoder för barn. I sin doktorsavhandling, Closing the Gap, kunde han vetenskapligt bevisa att elever som använde hans program under 15 minuter per dag, 3-4 dagar i veckan under en skoltermin (19 veckor), förbättrade sina matematikkunskaper signifikant, jämfört med de elever som inte använde programmet.

För att utveckla konceptet till ett färdigt spel har flera aktörer involverats. Teamet hos Akribian har bland annat fått hjälp och stöd från spelföretaget Massive Entertainment i Malmö och en manusförfattare till Bamse

Count on me!, som riktar sig till åldrarna 6-9 år, utvärderas kontinuerligt med goda inlärningsresultat.

– Min drivkraft är att designa en skola som barn kommer till utan att det är skoltvång.

Ensam är inte stark

Martins råd till andra forskare som vill starta upp företag är att hitta någon som kompletterar dig.

– Det är nästan omöjligt att starta upp själv, säger han.

En annan avgörande faktor för Martin var stödet han fick från LU Holding. De hjälpte honom att hitta en styrelseordförande och komma i kontakt med en affärsängel som blev en mentor i hur man bygger ett bolag. Dessutom har Martin fått hjälp med finansiering från LU Holding.

– Det är någon som tror på din idé, som tycker den är meningsfull, och som tror att det finns en chans att du lyckas med den. Hjälpen från LU Holding har varit avgörande i mitt fall, avslutar Martin Hassler Hallstedt.

Kort om Akribian

Utvecklar digitalt inlärningsverktyg inom matematik med hjälp av inlärningspsykologi, KBT och spelifiering.

Grundare Martin Hassler Hallstedt.

Portföljbolag sedan 2017.

Portföljansvarig LU Holding:

erik [dot] larsson [at] innovation [dot] lu [dot] se (Erik Larsson), telefon +46 76 771 88 66

Martin Hassler Hallstedt.

Det är nästan omöjligt att göra allting själv.
Martin Hassler Hallstedt