Elonroad ett av världens 100 mest lovande impact-bolag

Karin Ebbinghaus. Foto.
Karin Ebbinghaus, vd Elonroad.

Elonroad presenterades nyligen som ett av tolv svenska bolag som tog plats på Norrskens Impact 100, för lösningar och affärsidéer inom hållbarhet och impact. Närmare 1000 bolag världen över var nominerade. Elonroad har utvecklat ett holistiskt system för laddning av elfordon. Bolaget har rötter i forskningen vid Lunds universitet och är ett av LU Holdings portföljbolag.

Impactlistan presenteras av stiftelsen Norrsken tillsammans med flera internationella aktörer, bland annat amerikanska stiftelsen Obama Foundation. Kriterierna är baserade på de globala hållbarhetsmålen.

Tidigare i år vann Elonroad första pris i Dagens Industris Impact Summit Pitch och under 2021 var bolaget med på Ny Tekniks 33-lista, där de hetaste startup-bolagen inom tech i Sverige listas.

Elonroad utvecklar ett hightech-koncept för elektriska vägar, med bland annat vägsystem med skenor som laddar alla typer av elfordon under färd så väl som parkerade. Bolaget är grundat av entreprenören Dan Zethraeus tillsammans med forskare från LTH vid Lunds universitet, och leds av vd Karin Ebbinghaus.

Elonroads webbplats