MedBeat Sweden – nytt bolag med ny typ av EKG-mätare

MedBeat EKG-mätare använd på bebis
MedBeats EKG-mätare är inte större än en handflata och sitter fast på bröstkorgen med hjälp av tre självhäftande elektrodplattor.

LU Holding har grundat företaget MedBeat Sweden tillsammans med Erik Rask, läkare vid Skånes universitetssjukhus. Erik Rask har utvecklat en ny typ av bärbar EKG-apparat som är mindre och bättre än nuvarande, och saknar de begränsningar som dagens mätare har. Magnus Holm, som har en lång erfarenhet från medicinteknikbolag, går in som styrelseordförande.

Den nya mobila EKG-apparaten ska användas för att detektera arytmier, rubbningar i hjärtrytmen, vilka kan vara konstanta eller kan komma och gå. Det är just för att registrera de senare som Erik Rask menar att denna apparat fyller ett stort behov, då det inte finns några andra riktigt bra mätare.

Hans nya EKG-mätare är inte större än en handflata och sitter fast på bröstkorgen med hjälp av tre självhäftande elektrodplattor. Apparaten registrerar EKG kontinuerligt men sparar data enbart om patientbesvär detekteras av enheten. Sparade EKG-data kan sedan föras över till sjukhuset via en app på patientens telefon.

– Den är bekväm för patienten, de kan ta av den exempelvis när de ska duscha och den kan användas även på små barn. Signalerna är av bättre kvalitet än de från andra avtagbara mätare. De mätare som används idag är större, har antingen många opraktiska sladdar till elektroderna, eller måste startas av patienten när han eller hon känner arytmin, vilket innebär att vi kan missa viktiga rytmrubbningar. Det finns även andra typer av EKG-apparater som man opererar in under huden, vilket både innebär risker och blir dyrare, säger Erik Rask.

Mätaren finns som prototyp och testas i samarbete med Skånes universitetssjukhus i Lund, där Erik Rask jobbar som läkare och doktorand inom området barnkardiologi.

Erik Rask, MedBeat
Erik Rask, grundare MedBeat.

– Erik har utvecklat en lösning som löser ett stort kliniskt behov. Detta, i kombination med entreprenörsandan hos Erik och våra samarbetspartners, Eriks kunskap om hur mätaren gör mest nytta och hans access till hjärtläkare i och utanför landet, är för mig mycket attraktivt, vilket jag är övertygad om att det är även för investerare, säger Magnus Holm, styrelseordförande i bolaget. Magnus Holm, civilingenjör i medicinsk teknik och disputerad inom klinisk kardiologi, har sedan 1997 arbetat i både små och stora medicintekniska bolag inom det kardiovaskulära området.

– Detta är ett otroligt spännande bolag som kommer att medverka till förbättrad hälsovård för många patientgrupper. Det är fantastiskt att se all den innovation som kommer just i brytpunkten mellan forskningen vid universitetet och det kliniska arbetet på sjukhuset, precis det gränslandet där Erik befinner sig, säger Linus Wiebe, vd för LU Holding.