Kirurgen som öppnade för nya erfarenheter

Kirurgen Gabriel Börner har tagit fram ett verktyg som effektivt syr ihop buken vid en operation. När han startade upp sitt företag för att utveckla sin innovation blev han överraskad hur mycket hjälp det finns i universitetsvärlden.

Sedan drygt 10 år tillbaka arbetar Gabriel Börner som akutkirurg på Helsingborgs lasarett. Parallellt med att genomföra operationer på sjukhuset arbetar han med en avhandling vid Lunds universitet som handlar om att utveckla – och utvärdera – en utrustning för att stänga igen bukhålan efter en operation.

– Det är en slags symaskin som minskar komplikationer och tiden det tar stänga igen bukhålan.

En liten apparat som kan spara stora kostnader

Gabriels forskningsresultat visar att verktyget, stor som en häftapparat, är både snabbare och har högre precision jämfört med traditionell teknik där man syr igen buken för hand. Tekniken minskar risken för ärrbråcksutveckling hos patienten och skyddar kirurgen och operationssköterskan från stickskador vilket annars innebär en risk att drabbas av blodsmitta såsom HIV och hepatit C.

Om en apparat kan hjälpa till att göra operationen säkrare finns mycket att tjäna. Både för patienten, för sjukvårdspersonalen, och de som håller i ekonomin. En sårinfektion innebär att patienten kanske måste få antibiotika. Och ett bråck kostar uppemot 100 000 kronor att laga, menar Gabriel.

Hjälp att hålla taktpinnen

För att kunna utveckla produkten och få ut den på marknaden startade Gabriel upp företaget Suturion. Han fick hjälp av LU Holding och därefter har flera andra statliga institutioner har bidragit, både ekonomiskt och kunskapsmässigt, att ta projektet vidare.

– Jag blev positivt överraskad hur mycket hjälp det finns på universitetet. LU Holding har hjälpt oss att hålla i taktpinnen. De såg till att vi hade en god företagshygien när vi startade upp bolaget, att styrelsemöten sköttes på rätt sätt, och att alla handlingar var av hög kvalité, berättar Gabriel.

Han har precis hoppat av vd-rollen men kommer fortsätta driva utvecklingsarbete inom företaget.

– Det är spännande att förstå att jag haft den här resursen i mig. Att bygga ett företag från grunden har varit en helt ny erfarenhet. Jag haft en tanke, en idé, och med ett långsiktigt tänkande har det gått att kunna överbrygga en massa hinder och barriärer som har dykt upp på vägen, säger Gabriel.