För att ”lyckas” förverkliga en idé är det mest grundläggande i mina ögon att verkligen vara driven av viljan att lösa ett problem och att skapa värde för en slutanvändare eller kund.
Det är lätt att bli kär i sin egen lösning i stället för problemet som man försöker lösa. En klyscha – javisst, men ändå så viktigt.
Bli inte insnöad på din teknik. Om du fastnar i att programmera den perfekta produkten finns risken att den aldrig kommer ut – när du väl är klar vill kanske ingen ha den. Se alltså till att lyssna på kunder och användare för att förstå vad de verkligen vill ha. Löser din produkt eller tjänst det grundläggande behovet och problemet?
Ett starkt och diversifierat team gör stor skillnad, och nätverk är förstås A och O för att komma framåt. Därför ska du våga delta under olika evenemang och mässor, tala med kunder och se till att lära dig under resans gång. Du behöver inte ha 50 000 kronor på banken, du behöver inte kunna marknadsföring. Vad du behöver är en tanke som: ”Det här skulle kunna göras lite bättre.”
Var beredd på att din idé kan modifieras under resans gång. Kanske har du inte uppfunnit nästa Spotify. Men du för med dig kunskapen till arbetet med nästa nyttiggörande, eller in i yrkeslivet som anställd.
Med andra ord:
1. Förälska dig i kundens behov
2. Nätverka och bygg ett starkt lag med olika kompetenser
och bakgrunder
3. Testa tidigt och våga ta ett steg. Mejla, ring, tala med någon
– utforska!