LU Holding-bolaget Gedea Biotech har fått en miljon kronor till klinisk studie inför CE-märkning

Gedea Biotech har i dagarna fått en miljon kronor i Vinnova-anslag i Swelife och MedTech4Healths samutlysning ”Projekt för bättre hälsa”. Pengarna ska användas för att genomföra den första kliniska studien på patienter med vaginal svampinfektion.

Gedea Biotech utvecklar en ny behandling för vaginal svampinfektion, baserad på en innovation vid Lunds universitet. Behandlingen har fördelar som många andra som finns i dag på marknaden inte har: den är antibiotikafri, den aktiva substansen är naturligt förekommande, och den angriper infektionen på ett nytt sätt som kan bidra till att minimera antalet återfall.

Även i november i fjor fick bolaget en miljon kronor i anslag från Vinnova, i deras utlysning ”Innovativa startups”.
– Den tidigare Vinnova-finansieringen används för att utveckla formuleringen av vaginaltabletten och detta projekt avslutas inom kort. Den finansiering vi nu fått är för att i samarbete med Region Skåne och Kliniska prövningsenheten genomföra den första kliniska studien på patienter med vaginal svampinfektion. Vi kommer även att genomföra fokusgrupper för att kartlägga patientresan. Resultatet från den kliniska studien kommer att vara underlag för en CE-märkning av produkten, säger Annette Säfholm, vd för Gedea Biotech.

Gedea Biotech är baserat i SmiLe Incubator i Lund, en företagsinkubator som erbjuder entreprenörer inom life science affärsrådgivning och tillgång till välutrustade laboratorier. www.smileincubator.life

Om Gedea Biotech: Gedea Biotech utvecklar en ny behandlingsmetod för vaginala infektioner. Vaginala infektioner kan orsakas av både bakterier och svamp och Gedeas behandling förväntas ha god effekt mot båda. Substansen GDA 001 är en naturlig produkt som alltid varit del av vår omgivning. Den verkar genom en ny mekanism som förhindrar utveckling av biofilm och sänker pH. Därigenom förhindras svamp och bakterier från att etableras och infektera vagina. Under hösten 2018 genomförs den första kliniska studien med GDA001 på patienter med vaginal svampinfektion.

Bolaget har under det senaste året vunnit i Venture Cup och tilldelats Vinnova-anslag för innovativa start ups.

För information om Gedea Biotech kontakta:
Annette Säfholm, vd,
Mejl: annette [dot] safholm [at] gedeabiotech [dot] com

Fakta om SmiLe Incubator i Lund:
SmiLe är en företagsinkubator inom life science på Medicon Village i Lund. SmiLe hjälper entreprenörer och nystartade företag att utveckla och kommersialisera sina idéer. Vi stödjer bolagen i deras arbete med affärsutveckling, finansiering, rekrytering och riskhantering. Idag finns ett 20-tal bolag i SmiLe som tillsammans hittills har attraherat över 1 650 MSEK i riskkapital sedan 2014.

Cirka 100 personer som representerar runt 20 olika nationaliteter och varav nära hälften är kvinnor har sin arbetsplats i SmiLe Incubator.

SmiLe erbjuder en unik möjlighet att ta del av en gedigen erfarenhet från utveckling av uppstartsbolag inom life science-industrin genom vår community som består av både våra inkubator- och alumnibolag, affärsrådgivare och experter. I erbjudandet ingår även en infrastruktur med välutrustade laboratorier och avancerade instrument, som är ensam i sitt slag i Sverige.

SmiLe grundfinansieras av Region Skåne, Lunds kommun, Lunds universitet och Medicon Village. www.smileincubator.life