Fyra spännande möjligheter att söka medel från Hållbarhetsfonden

En illustration på Lunds universitetsbyggnad med växter som pryder byggnaden

Är du student, forskare eller anställd på Lunds universitet? I vår finns det flera spännande möjligheter att söka medel från Hållbarhetsfonden för hållbara idéer!

Här kommer en summering av medel som finns att söka:

Hållbarhetsleapfrogs-sommarstipendier
Sista ansökningsdag: 12 februari
Vad är det? Ger studenter möjlighet att utveckla sin hållbara affärsidé under sommaren 2024.
Vad finansieras? Stipendiet på 40 000 SEK motsvarar CSN-lånet/bidrag för tre månader.
Vem kan söka? Studenter från Lunds universitet (ett bredare Leapfrogs-program är även tillgängligt för studenter från andra universitet och högskolor i Skåne och Blekinge.)

Sustainable proposal testbed
Sista ansökningsdag: 28 februari
Vad är det? En möjlighet att skapa en mer hållbar arbetsplats och/eller testa hållbarhetspotentialen för en idé eller innovation genom att använda Lunds universitet som testbädd.
Vad finansieras? Få stöd på upp till 300 000 SEK per projekt, för en projektperiod på upp till 12 månader.
Vem kan söka? Anställda vid Lunds universitet.

Validering av idéer med hållbarhetsfokus
Sista ansökningsdag: Ingen deadline – kontinuerligt öppen för ansökan i samråd med innovationsutvecklare på LU Innovation
Vad är det? En möjlighet för forskningsbaserade innovationsprojekt med potential att bidra till hållbar utveckling.  Medel kan finansiera aktiviteter som kan klargöra och verifiera projektets potential.
Vad finansieras? Finansiering upp till 150 000 SEK för externa eller interna tjänster (kan inkludera lön vid värdavdelningen).
Vem kan söka? Forskare med projekt vid LU Innovation.

Planerad start i mars 2024....
Sustainable Idea Exploration
Sista ansökningsdag: planerat för 7:e maj.
Vad är det? En möjlighet för forskare att finansiera aktiviteter utanför ramen för deras befintliga forskningsprojekt. Det stöder tidiga, innovativa idéer från forskningsprojekt som kan påverka hållbarheten.
Vad finansieras? Beviljade förslag får finansiering upp till 150 000 SEK per projekt.
Vem kan söka? Huvudsökande måste vara en forskare eller doktorand anställd vid Lunds universitet

Alla medel finansieras via Lunds universitets Hållbarhetsfond, som koordineras av Hållbarhetsforum, LU Innovation och LU Byggnad.

Mer info: https://www.innovation.lu.se/en/lund-university-sustainability-fund