”Det värsta som kan hända är ju att det inte funkar”

Hon älskar att vara forskare för att det är ett fritt yrke och säger att hon blev det för att hon hade en nyfikenhet för att testa sina idéer. Rajni Hatti-Kaul är kemisten som efter 30 år fortfarande forskar med nyfikenhet, men också har varit med och starta flera bolag.

Rajni Hatti-Kaul.
Rajni Hatti-Kaul, professor Bioteknik. Foto: Kennet Ruona.

Det var inte självklart för Rajni att bilda bolag första gången. Hon är professor i bioteknik och forskade kring hur vi kan utnyttja bakterier och andra mikroorganismer och dess enzymer för att omvandla förnyelsebara resurser till något med högre värde – energi, material, kemikalier till exempel. Men någon form av tillämpning fanns med från början, och steget till innovation var plötsligt inte så långt.

– Vi ville att våra resultat skulle kunna komma ut i samhälletockså.Vi såg att det fanns en struktur för att få hjälp och stöd med det, och då blev det lättare att våga.

Och våga det gjorde hon. Flera gånger. Ett av bolagen, Bioextrax, grundade hon 2015 med kollegan Mohammad Ibrahim. Bolaget börsnoterades 2020 och har idag nio anställda.

Tid och kärlek

Men hur gör man då, i det där glappet mellan forskning och innovation? Rajni lyfter fram tre tips. Det första menar hon, är att du behöver människor omkring dig som kan saker du inte kan och som har andra erfarenheter.

– Att få hjälp är jätteviktigt. Man behöver inte göra allt själv. Omge dej med ett bra team och en bra styrelse. Det finns hjälp att få i de här frågorna. Jag vet faktiskt inte om jag hade startat företag om inte LU Innovation och LU Holding stöttat mig, säger hon.

Rajnis andra tips är att tänka på sitt företag som ett barn – det behövs tid och kärlek för att det ska få en bra grogrund. I starten behöver ditt bolag extra mycket tid och omsorg. När det sedan har börjat rulla och du kanske har personal, då kan du slappna av mer, menar Rajni.

– Att starta ett bolag är inte så svårt, utmaningen är att kunna fokusera och göra ett riktigt bra jobb med bolaget. Det går inte att driva ett bolag med lillfingret, skrattar Rajni.

Visa ditt engagemang

Hon har kvar sin akademiska karriär och har idag hjälp av anställda som driver ett par av bolagen. Att få tiden att räcka till har varit en utmaning, men nu har Rajni hittat en balans och är närvarande i bolagen på de sätt hon kan göra mest nytta, till exempel hitta finansiering och i möten med samarbetspartners och investerare. Precis som inom akademin behöver du få in medel, att vilja investera i bolaget. Hennes tredje tips handlar om att visa ditt engagemang och hur mycket du tror på din idé, för att få andra att våga satsa på just dig och din idé.

– Idéen måste så klart vara hållbar och bra, men att visa ditt engagemang när du presenterar idéen eller bolaget tror jag också att du vinner mycket på. En av våra investerare berättade att de hade följt vår forskning, så de kände till oss och hade koll på vem som var bakom bolaget. Det gjorde mig glad!

Rajni är tydlig med att tjäna pengar kan vara bra för att kunna fortsätta utveckla produkterna, men det är inte pengarna som är drivkraften – målet är att produkterna ska kunna nå ut och göra skillnad.

– Det är en jätterolig resa! Det kan fortfarande gå åt alla håll, men jag har ändå blivit stärkt och känner att jag vågar mer.

Rajnis tre tips

1. Det finns hjälp att få – ta den. Du behöver människor omkring dig som kan saker du inte kan och som har andra erfarenheter.

2. Tänk på ditt företag som ett barn: det behövs tid och kärlek för att det ska få en bra grogrund. I starten behöver ditt bolag extra mycket omsorg.

3. Visa ditt engagemang och hur mycket du tror på din idé, annars kommer andra aldrig att våga satsa på dig.

Ett par av Rajnis bolag

Cyclicor har utvecklat en helt giftfri metod för att producera plasterna polykarbonat och polyuretan. Polymermaterialen är mycket vanliga i produkter. Polykarbonat används i hårda och ofta genomskinliga plastartiklar, exempelvis CD-skivor, flaskor och glas. Polyuretan förekommer bland annat som bindemedel i lim, färg och lack.

Bioextrax har tagit fram en teknologi som baserat på bakteriella processer kostnadseffektivt kan producera miljövänliga material med industriella restprodukter som råmaterial. Just nu arbetar bolaget med tre olika områden; teknologi kring bioplasten PHA, mikrofibrer ur fjädrar och proteiningrediens till djurfoder från fjädrar. Bolaget är noterat på Spotlight Stock Market.

Bioextrax webbplats