Xenergic tar in 8 MSEK i en nyemission

LU Holdingbolaget Xenergic AB, med en revolutionerande teknologi för mycket strömsnåla datorminnen, har tagit in 8 miljoner kronor från ett antal starka investerare. Bolagets variant av så kallade SRAM kan minska minnets strömförbrukning med över 90 procent – utan att tumma på varken prestanda eller yta – i batteridrivna mobila enheter. Med kapitalet ska bolaget fortsätta kommersialiseringen och utvecklingen av minnet för användning i uppkopplade elektronikprodukter.

Xenergics teknologi kan helt rita om kartan för användandet av mobila elektronikprylar. Dagens minnen kan stå för över hälften av den totala energiförbrukningen i produkternas integrerade kretsar. Xenergics innovation kan ge kraftigt förlängda batteritider hos uppkopplade produkter inom ”lowpower”- kategorin. Exempel på sådana är hörapparater och produkter inom Internet of Things (IoT). Detta har lett till ett högt intresse för bolagets teknologi hos stora industriella aktörer.

Det handlar om en ny typ av SRAM som utvecklats vid Institutionen för elektro- och informationsteknik vid Lunds tekniska högskola. SRAM är en sorts datorminne som bland annat används som cache-minne för att temporärt lagra data och snabba upp beräkningarna i högpresterande mikroprocessorer.

– Vi har lyckats kombinera den extremt låga energiförbrukningen med bibehållen hög prestanda hos minnet samtidigt som minnet fortfarande bara upptar liten yta. Något som är helt unikt på marknaden. Vårt minne har dessutom egenskaper som till och med kan fördubbla prestandan, säger Babak Mohammadi, grundare och vd för Xenergic.

– En stor fördel med vår teknologi är att vårt minne kan tillverkas med befintliga kommersiella teknologier. Detta medför att våra kunder mycket lätt kan byta till våra minnen, säger Anders Berglund, bolagets styrelseordförande.

– Med min egen bakgrund inom halvledarindustrin så är det förstås extra roligt att se hur fantastiska forskare från Lunds universitet ännu en gång tar världsledande forskning inom denna teknologi till marknad, säger LU Holdings vd Linus Wiebe.

– I Xenergic ser vi, utöver en mycket intressant teknologi och stor marknadspotential, en stark ägargrupp och ett tydligt affärsdriv som är avgörande för att nå framgång, säger Marcus Skärbäck, Investment Manager vid Almi Invest Syd AB.

De som deltar i den aktuella nyemissionen är Johan Qviberg genom bolaget Quinary Investment AB, ALMI Invest, Filip Larsson med flera samt befintliga ägare såsom LU Holding och Anders Berglund.

Om Xenergic: Xenergic grundades 2017 för att utveckla och kommersialisera innovationer rörande cache-minnen gjorda vid Institutionen för elektro- och informationsteknik vid Lunds tekniska högskola. Bolaget ska sälja SRAM-ritningar på licensbasis, specifika för respektive applikation. Bolaget finns på Ideon Science Park i Lund och sysselsätter ett tiotal personer.

www.xenergic.com

Bilder: