Vill du göra praktik hos oss?

Till våren har LU Innovation en praktikplats ledig för dig som studerar kommunikation. Vår kommunikatör Lotte berättar mer.

LU Innovation är Lund universitets centrala innovationsverksamhet. Här finns också VentureLab, som är vår startup-hub för studenter, samt LU Holding, Lunds universitets investeringsbolag.

Offentlig verksamhet och statlig myndighet – torrt kanske du tänker? Och visst, det händer att jag suckar för att saker tar tid och för krångliga regler. Men jag och mina kollegor är också väldigt stolta över arbete vi utför och den nytta vi gör.

Vad vi sysslar med

Ytterst är vårt uppdrag att se till att den kunskap som finns vid universitetet kommer samhället till nytta. Mer konkret hjälper vi studenter och forskare att omvandla idéer och forskningsresultat till nya produkter, tjänster, metoder och arbetssätt. Det gör vi genom att erbjuda bland annat affärsutveckling och coachning, finansieringsstöd och rådgivning kring patent och juridiska frågor.

Vi är drygt 30 personer som jobbar inom innovationsverksamheten och vi sitter i alldeles nybyggda lokaler på Medicon Village i Lund.

Jag är ensam kommunikatör. Det innebär att jag är strateg, projektledare, copywriter, formgivare, filmare, webbredaktör, redigerare, journalist, pr-konsult, marknadsförare, SoMe-ansvarig – ja du fattar. Väldigt kul men inte alltid helt enkelt att hinna med allt vi vill göra.

Till våren har vi dessutom tänkt att det ska hända ännu mer: ny webb, flera events, vi ska skriva mer, vi ska filma mer och vi ska ge våra projekt och startups ännu bättre kommunikationsstöd. Vill du vara med?

Vem du är

Vi har ingen lång lista på vilka kvalifikationer eller egenskaper du ska ha. Sunt förnuft, ödmjukhet och humor räcker långt.

Du kommer att få testa på bredden inom kommunikatörsyrket, men såklart utformar vi din praktikperiod så att det passar både dig och oss.

Är du intresserad?

Maila lotte [dot] larsen [at] innovation [dot] lu [dot] se, berätta om dig själv och bifoga ditt CV. Vill du skicka med exempel på något du skrivit eller producerat får du förstås gärna det.

Jag hoppas vi hörs!

Hälsningar Lotte

Praktiken är oavlönad och löper under vårterminen 2020.