Trender och innovativ mat på Hållbarhetsveckan

Hållbarhetsveckans logotype
Hållbarhetsveckan 2023

Den 17-21 april är det dags för Hållbarhetsveckan på Lunds universitet. Lyssna på spännande föreläsningar om trender inom hållbarhetsinnovation och om tempe.

Hållbarhetsveckan 2023 är ett samarrangemang mellan Lunds universitet och Lunds kommun, och i år sker den 17-21 april.

- Hållbarhet är en viktig del av LU Innovations arbete för att främja innovationer och vi ser fram emot hållbarhetsveckan, säger Peter Franck, innovationsutvecklare gröna teknologier.

Flera seminarier handlar om innovation och hållbarhet.

Frukostseminarium med trendspaning

Innovation är nödvändigt för att möta utmaningarna i globala hållbarhetsmålen. Men var, när och varför utvecklas viktiga hållbarhetsinnovationer? Under ett frukostseminarium klockan 08:15 den 20 april diskuterar universitetslektorn Josef Taalbi trender och exempel på innovationer från en unik databas med 5000 svenska innovationer.

Dessutom presenteras projekt från Lunds universitets hållbarhetsfond.

Ja, jag vill veta mer om och anmäla mig till frukostseminariet: Forskning idag, hållbar innovation imorgon?

Tempeh - revolutionerande mat

Dagen innan, den 19 april klockan 16-17, kan du lyssna på Kuno Tempe. Det är en social start-up som skapats för att förändra matsystemets norm till att vara inkluderande och medveten om matens mångfald och suveränitet genom Indonesiens gastronomiska arv. Kuno Tempe stöttas av Venture Lab och Food Saving Lund.

Här hittar du mer information om seminariet Introduction to tempeh: Indigenous food revolution.