Ny vd för Lunicore på plats

Dante Emilio Grassi.
Dante Emilio Grassi, vd Lunicore.

Lunicore bildades 2002 för att skapa en länk mellan universitetets studenter och näringsliv samt offentlig sektor i södra Sverige. Idag är Lunicore ett dotterbolag till LU Holding och sedan i somras heter Lunicores nya vd Dante Grassi.

Under ett år arbetar runt 125 studenter från cirka 30 olika utbildningsinriktningar i verksamheten, med uppdrag inom affärsområdena management, kommunikation, IT samt analytics. Kunderna spänner från innovativa nystartade bolag till stora välkända bolag och offentlig sektor i regionen. Lunicore drivs professionellt av och med studenter som är i slutet av sin utbildning, samt en extern styrelse.

– Lunicore är en fantastisk språngbräda, för studenter vid Lunds universitet, eftersom de redan under sin studietid får arbetslivserfarenhet genom att jobba med uppdrag hos företag i regionen. Vi är mycket stolta över Lunicores verksamhet och glada att få välkomna Dante Grassi som ny vd, säger Christine Widstrand, vd för LU Holding.

VD:n tillsätts på en period om två till tre år. Nytillträdde Dante Grassi är nyutexaminerad ekonom, med inriktning corporate finance och har studerat en del statistik utöver det och var tidigare bland annat regionchef och ordförande inom organisationen Unga Aktiesparare.

– En viktig uppgift för styrelsen i Lunicore är att i princip vartannat år rekrytera och coacha en ny VD och en ny vice VD i deras första jobb i ledande befattning. Jag är glad över att Dante, som internrekryterats, valt att ta steget upp och jag är säker på att det kommer att gå riktigt bra, säger Per Nyström, styrelseordförande i Lunicore.

Om Lunicore

Lunicore bildades 2002 och är Lunds universitets studentkonsultbolag, med konsulter som representerar cirka 40 olika utbildningsinriktningar. Lunicore är ett kommersiellt drivet företag med medarbetare som besitter den senaste kunskapen från universitetet.

Genom tvärvetenskapliga team bidrar konsulterna med nytänkande och innovation, som tillsammans med kundernas erfarenhet möjliggör lönsammare företag i regionen.

Lunicore är ett dotterbolag till LU Holding.

www.lunicore.se