Ny podd från VentureLab

Alma, Gustaf och Johanna i Innovationspodden.

En sprillans ny Innovationspodd finns nu att lyssna på. Här guidas lyssnaren i innovation och entreprenörskap genom frågor från studenter på Lunds universitet. I podcastens första avsnitt möter vi studenterna Malte och Jacob vars frågor besvaras av de sociala innovatörerna Vendela Barck och Johanna Friman frånPamoja Girls, och Elsa Sjödahl frånSunFeeds.

Idén till podcasten föddes ur en vilja att möta och besvara studenternas fundering kring de frågor VentureLab är verksamma inom, och att göra det genom formatet podcast kändes naturligt.

– Poddar har blivit ett hjälpmedel för att förkovra sig i ämnen man är intresserad av eller vill lära sig mer om, framförallt för den yngre målgruppen. Formatet passar även bra nu när vi inte kan möta studenterna fysiskt, säger Louise Ögland, kommunikatör på VentureLab.

De återkommande rösterna i podcasten är studentmedarbetarna Alma Castro Niklasson, Gustaf Eriksson och Johanna Svenson, och i varje avsnitt kommer de besvara studenters frågor med hjälp av entreprenörer och innovatörer. Det första avsnittet fokuserar lite extra på sociala innovationer, och framöver kommer ämnena entreprenörskap och innovation beröras ur flera vinklar.

– Vi ser det här som en stor möjlighet att nå ut till fler studenter och öka intresset för de frågor vi brinner för. Att prata med studenterna och få bättre förståelse för vad de är intresserade av hjälper oss att satsa på rätt saker, menar Ylva Lidin, verksamhetsledare på VentureLab.

Lyssna på podden på Spotify