MxWaves - nytt bolag via LU Holding

Illustration över MxWaves teknik

LU Holdings nya bolag MxWaves har tagit fram en ny patenterad metodik för mätning av elektromagnetisk strålning. Bakom MxWaves står en forskartrio från institutionen för elektro- och informationsteknik vid LTH.

Forskningsgruppens uppfinning bygger på en metod där elektromagnetisk strålning, som i grund och botten är energi, koncentreras och identifieras via en tunn metayta bestående av små metallelement som alstrar värme och omvandlar den till värmestrålning. En värmekamera kan sedan detektera denna varpå bolagets egenutvecklade mjukvara analyserar bilden och ger ett direkt svar på mängden strålning.

- I dagsläget har vi verifierat teknologin i högre 5G band, upp till 30 GHz och är övertygade om att metoden fungerar en bra bit över 100 GHz dvs områden intressanta för det framtida 6G-nätet, säger bolagets vd Johan Lundgren, postdoc på institutionen.

Den totala marknaden för OTA-testning (Over The Air) är nära 2B USD, vilket bygger på att alla uppkopplade enheter skickar ut strålning som ofta behöver mätas och kontrolleras. I dagsläget sker denna kontroll via komplicerade metodiker och dyra testanläggningar.

- Behovet för vår mätmetodik kommer att öka i takt med övergången till dataöverföring på högre frekvenser, initiala applikationer bedöms bland annat vara inom utveckling av IoT-produkter (Internet of Things) samt kontroll av basstationer. Tydliga fördelar med vår teknologi, förutom att vi kan mäta i högre frekvenser snabbare än nuvarande lösningar, är flexibiliteten med vår lösning som är helt mobil. Det enda som behövs är ett antal ark med metaytor och en IR-kamera fyller Mats Gustafsson i, professor och medgrundare.

- Det är väl känt att mängden data som genereras dubbleras allt snabbare och det är därför otroligt viktigt och intressant att stötta spännande tekniker som kommer bli en viktig del i övergången till 5G och sedermera 6G säger Rickard Sjöström, portföljansvarig på LU Holding.

Utöver Johan Lundgren och Mats Gustafsson är även Daniel Sjöberg medgrundare.