Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

LU Holding storsatsar på studentinnovation

LU Holding har ökat personalstyrkan för att kunna investera i flera studentprojekt i tidig fas. Under sommaren har två nya investeringar gjorts i bolagen Brantu och Bookboost, som båda är grundade av studenter från Sten K. Johnson Centre for Entrepreneurship vid Lunds universitet.

- Vi ser att det finns fantastiskt spännande projekt som drivs av studenter och vi genomför denna satsning för att lyfta fler av dessa till att bli framgångsrika tillväxtbolag, säger Linus Wiebe, innovationsdirektör vid Lunds universitet samt VD för LU Holding.

Brantu har under sommaren lanserat två e-handelsplattformar; Elprices - en prisjämförelsesida samt PrintaPro – ett digitalt tryckeri. Brantus affärsmodell bygger på att identifiera framgångsrika e-handelskoncept för att hjälpa e-handelsföretag och fysiska butiker i Mellanöstern. Detta genom att erbjuda digitala tjänster och marknadsplatser som kompletterar varandra och drar nytta av synergier. Majoriteten av bolagets anställda sitter i Kairo, Egypten. Idag arbetar tolv utvecklare med vidareutveckling av bolagets system samt på nästa produkt; ElAffiliate - ett affiliatenätverk.
- LU Holding har hjälpt oss kommersialisera våra plattformar och vi har nyligen lanserat dessa som färdiga marknadsföringslösningar, bland annat i Egypten, säger Fredrik Granström, en av bolagets grundare.

Bookboost hjälper hotell att vinna tillbaka kontrollen från de stora online-bokningstjänsterna som exempelvis Booking.com. Dessa tjänster lägger i dagsläget beslag på en stor del av informationen om gästerna. Dessutom belastas hotellen med förmedlingsavgifter på upp till 25 %. Bookboost erbjuder flera olika tekniker för att knyta gästerna närmre hotellen. Bland annat har man utvecklat ett meddelandeverktyg som integreras med hotellens specifika system och utvecklat en plattform med hjälp av vilken gästerna kan kommunicera med hotellet via exempelvis Facebook Messenger, WhatsApp och SMS.
- LU-Holding har agerat stabil partner från start fram till där vi är idag. Vi har fått hjälp att bilda bolaget och även strategisk rådgivning som visat sig vara mycket värdefull, säger grundaren Daan de Bruijn.

Läs mer på Brantus webbplats: http://brantu.com/

Läs mer på Bookboosts webbplats: http://bookboost.io/