LU Holding investerar i kameralösning för screening av Alzheimers

Närbild av ett öga.
Mantis Photonics tar bilder av ögats näthinna för att upptäcka Alzheimers. Foto Marc Schulte, Unsplash.

LU Holding investerar i Mantis Photonics, som utvecklar en kameralösning för screening av risk att utveckla Alzheimers sjukdom senare i livet.

Bolagets idé är att genom att ta bilder av ögats retina kunna screena för Alzheimers, så tidigt som 10-15 år innan de första kliniska symptomen.

De metoder sjukvården använder idag för att påvisa Alzheimers är kostsamma, invasiva och tidskrävande. Mantis Photonics metod är icke-invasiv och möjliggör för att screena långt fler personer än vad som är fallet i dag. Bolagets lösning medför också att ett större tidsfönster för att sätta in åtgärder som kan fördröja - eller kanske i framtiden till och med förhindra - sjukdomen.

Mantis Photonics är grundat av VD Denis Hellebuyck och CTO Diego Guénot, båda med forskarbakgrund från Lunds universitet. Bolaget har nyligen tagit in en mjukvaruutvecklare och har siktet inställt på en första kapitalrunda under 2022, för att driva produktutvecklingen och det regulatoriska arbetet mot kliniska verifiering.

Mantis Photonics webbplats

Kontakta portföljansvarig på LU Holding

eddie [dot] thordarson [at] innovation [dot] lu [dot] se (Eddie Thordarson) tel. +46 70 874 99 02