Ledig tjänst: Portföljansvarig life science

Christine Widstrand, vice vd LU Holding AB.
Nu behöver Christine och kollegorna på LU Holding förstärkning. Foto: Johan Persson.

Lunds universitets investeringsbolag, LU Holding AB söker nu en portföljansvarig för life science-bolag.

LU Holding är ett av Sveriges ledande universitetsholdingbolag och vi arbetar aktivt med att starta och bygga jämställda och hållbara tillväxtbolag baserade på framgångsrika forskningsresultat och kunskaper från Lunds universitet. Vi investerar i tidiga skeden, i innovativa bolag med stor tillväxtpotential och stöttar dessa även operativt.

Varje år startar vi ca 8 - 10 nya bolag och vår bolagsportfölj består idag av ca 60 bolag. Under de senaste sju åren har vår kassa stadigt ökat genom framgångsrik försäljning av aktier i vår bolagsportfölj. Detta har skett både genom försäljning till industriella aktörer och genom notering på publika börser som t ex Spotlight Stockmarket och Nasdaq First North. Den vinst vi gör återinvesterar vi sedan i nya spännande bolag.

På LU Holding blir du en av sju medarbetare i ett tight och kompetent team. Vi arbetar nära LU Innovation och är tillsammans en avdelning på 30 medarbetare. Vi sitter i nybyggda lokaler i The Spark, på dynamiska Medicon Village, som vi delar med övriga avdelningar inom sektionen Forskning, Samverkan och Innovation vid Lunds universitet.

Nu söker LU Holding en portföljansvarig för life science-bolag.

Ansvarsområde

Du kommer att ansvara för bolag i LU Holding AB’s portfölj som ligger inom området life science. I vissa fall ansvarar du även för projekt före bolagsbildning samt licensieringar där holdingbolaget har ägarandel.

Arbetsuppgifter

Din huvudsakliga uppgift är att stödja bolag i life science-portföljen så att de får de bästa möjliga förutsättningar att lyckas.

I dina arbetsuppgifter ingår bland annat följande:

• Stödja projekt som är nära bolagsbildning eller licensiering eller tidiga portföljbolag med affärsutvecklingshjälp och kundkontakter.
  • Styrelserepresentation i portföljbolag, vilket initialt kan innebära en post som styrelseordförande.
  • Hjälpa till kring att bygga team och styrelse.
  • Stöd vid kapitalanskaffning och kontakter med VC-bolag, affärsänglar etc, samt stöd vid bidragsansökningar.
  • Administration kring bolagsstart.
  • Assistera forskare och bolag med diverse kontrakt tillsammans med jurist.
  • Koordinera kommunikationsaktiviteter vid start av bolag samt vid viktiga händelser tillsammans med kommunikatör.

Utbildning, erfarenhet och egenskaper

Vi tror att du har en akademisk utbildning inom life science och gedigen erfarenhet från näringslivet. Du har god kunskap om och färdigheter i att leda förhandlingar och sluta licensavtal och andra kommersiella avtal. Du är van vid att tolka ekonomiska rapporter och har troligtvis även erfarenhet av finansiering och styrelsearbete.

Mycket goda egenskaper i svenska och engelska, såväl tal som skrift, är ett krav.

Meriterande är tidigare erfarenhet av innovationsbolag och ett plus är om du själv har grundat eller drivit ett sådant bolag.

Som person är du affärsinriktad med fokus på finansiella resultat och med ett tydligt driv och initiativförmåga. Du trivs med att jobba självständigt men är samtidigt en teamorienterad människa, van av att driva projekt och med en god förmåga att få människor att jobba tillsammans. Vidare krävs att du är utåtriktad, analytisk och strukturerad. Vid valet av kandidat kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet.

Mer om tjänsten

Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde snarast.

Har du frågor är du välkommen att kontakta Christine Widstrand, vice VD och portföljansvarig life science, på 0709-286 389 eller christine [dot] widstrand [at] innovation [dot] lu [dot] se (christine[dot]widstrand[at]innovation[dot]lu[dot]se)

Din ansökan med CV skickar du senast den 23 april 2021 till: LU Holding AB, Lina Hjelm Wallgren, lina [dot] hjelm_wallgren [at] innovation [dot] lu [dot] se (lina[dot]hjelm_wallgren[at]innovation[dot]lu[dot]se)

Ansökningarna kommer att utvärderas löpande när de kommer in.

LU Holding AB - en del av innovationsverksamheten

LU Holding är Lunds universitets investeringsbolag och har sedan 1999 investerat i över 120 nya forskningsbolag, som tillsammans genererat drygt 5 300 årsarbeten och mer än 1,8 miljarder kronor i skatteintäkter.

LU Holding utgör tillsammans med LU Innovation, Lunds universitets innovationsverksamhet. Uppgiften är att, genom framgångsrikt nyttiggörande av kunskap vid universitetet, bidra till hållbar tillväxt och samhällsnytta i Sverige.

Här hittar du mer info om LU Holding och portföljen.

För mer info om tjänsten