Fyra startups från Lunds universitet som accelererar i vår

Under våren har Venture Lab och LU Innovation tagit in fyra nya startups i sitt Elevate-program. De spänner över ett brett område - från innertak till ett nytt sätt att se på afterworks. Kanske Elevate är något för dig?

Nya stjärnor på Elevate - bild från slutseminarium

Under vårterminen 2023 tar vi in fyra nya projekt i Elevate! Nämligen dessa:

Building from Above (BFA)

Ett nytt innovativt sätt att bygga innertak på hus. Detta byggsystem kan installeras ovanifrån – vilket sparar tid och förhindrar slitageskador på byggarbetare och eliminerar behovet av gipsskivor. Building from aboves byggsystem förbättrar inte bara arbetsförhållanden för takmontörer utan ger även en unik och vacker välvd takstruktur.

Grundare: Carmen San Cristóbal, arkitekt och anställd vid LTH.

WannaDo

Har skapat en platform som samlar event som händer runt om i världen, med första fokus på den svenska marknaden, genom att använda distributörers API:er. Syftet är att skapa en plattform där användaren spontant, utan att behöva planera kan hitta och köpa biljetter till events.

Grundare: Alexander Lejdström, Kevin Rasmusson, Sébastien Marseille, samtliga studenter vid LTH.

Micovation

Använder ny bioteknik för att omvandla bryggeriavfall till biomassa för att skapa mycelbaserat, veganskt läder. Micovation erbjuder mindre miljöpåverkan än annat syntetiskt läder och är ett mer etiskt och hållbart alternativ till traditionellt djurläder.

Grundare: Johan Valeur, student vid ekonomihögskolan och Shahriar Shakil, alumn från LTH.

Gutzi

Har utvecklat en välsmakande, sprudlande, alkoholfri dryck med hälsosamma bakterier för härligt avslappnande och lugnande stunder i vardagen. Gutzi strävar efter att revolutionera approchen till after works, genom att uppmuntra till avkopplande och lyxiga stunder, som samtidigt stödjer en hälsosam livsstil.

Grundare: Natali Plazonic, studerar systemvetenskap och har en MSc i psykologi

Under programmets gång hoppas deltagarna lära sig mer om att paketera en produkt eller tjänst, förstå sin marknad bättre, hitta återförsäljare och skala upp sin produktion. De ser även fram emot att träffa investerarera, branschpartners och lära sig av andra grundare i liknande situationer. Och givetvis kommer de få göra allt detta i Elevate i vår!

Elevate - ett intensivt program för startups

Innovationskraften vid Lunds universitet är stark. Varje år möter LU Innovation och VentureLab hundratals idéer från forskare och studenter som vill använda sin kunskap för att göra skillnad i samhället.

Genom innovativt tänkande och entreprenörskap vill de lösa problem som andra sektorer inte lyckats med – ett sätt som forskning och kunskap från Lunds universitets kommer människor till gagn även utanför akademin. Dessa innovatörer och entreprenörer driver på den samhälleliga utvecklingen, samtidigt som de skapar nya jobbtillfällen och stimulerar ekonomisk tillväxt i regionen.

Men att utveckla ett startup är inte en enkel sak. Därför startade VentureLab och LU Innovation programmet Elevate. Programmet, som pågår under en termin, är ett intensivt program för startups från Lunds universitet som är i ett tidigt stadie. Trots att de deltagande projekten är i ett tidigt stadie krävs ett så kallat ”proof of concept” för att kvalificera för programmet, vilket innebär ett bevis på att idén funkar: att tillräckligt många är intresserade av lösningen och villiga att betala för den.

I Elevate får de student- och forskardrivna projekten hjälp att växa så snabbt som möjligt, genom workshops där de arbetar fram ett ”pitch deck” – det underlag som investerare tar in från startups för att avgöra om de ska satsa på företaget. Under programmets gång får deltagarna dessutom pitcha för investerare; utöka sitt nätverk av affärsänglar, inkubatorer och andra entreprenörer samt tillskansa sig praktisk kunskap om att driva ett bolag – allt för att företagen ska vara redo att ta nästa steg efter programmets slut.

Genom Elevate får startups vid Lunds universitet en konkurrensfördel. Programmet erbjuds kostnadsfritt för startups varje termin, och kravet är att minst en person i teamet ska vara anställd eller studera vid Lunds universitet under det senaste året.

Sedan programmets start har vi hjälp 28 startups att accelerera sin utveckling, och nio av tio deltagande startups har mottagit investering under eller efter programmets gång. Ett kvitto på att Elevate är ett koncept som skapar värde för anställda och studerande vid universitetet – och för samhället i stort i förlängningen.

Är du intresserad av att lära dig mer om Elevate?

Kontakta innovationsutvecklare Annika Lindström eller Emma Renman.

Frågor om Elevate?

Kontakta innovationsutvecklare annika [dot] lindstrom [at] innovation [dot] lu [dot] se (Annika Lindström).