Fickultraljud med AI för att diagnostisera bröstcancer vinner Framtidens Innovationer

Kristina Lång pitchar på Lunds universitets Innovationsafton. Foto.
Kristina Lång pitchar på Lunds universitets Innovationsafton.

Fickstora ultraljud som diagnosticerar bröstcancer med hjälp av AI vinner utmärkelsen Framtidens Innovationer och 150 000 kronor.

”Slutmålet för oss är att kunna bidra till att kvinnor i länder med begränsade resurser ska kunna få sin bröstcancerdiagnos i tid och därmed minska lidandet och död i bröstcancer.”

I oktober 2022 prisades framtidens innovationer vid Lunds universitet. Sparbanken Skåne och Lunds universitet utsåg de idéer bland studenter och anställda som har potential att bli innovationer.

Bland de anställdas bidrag var det ett som fångade juryns intresse särskilt – och vann första pris och 150 000 kronor. Kräftans vändkrets är den nordligaste latitud där solen står i zenit – och namnet på framtidens innovation. Kräftans vändkrets vill erbjuda lättillgänglig diagnostik för bröstcancer i låg- och medelinkomstländer, där långt färre överlever bröstcancer än i t.ex. Sverige.

För idégivarna är det stort att få utmärkelsen:

- Priset är den första publika uppmärksamheten som projektet har fått och det är helt klart peppande. Vi tror väldigt mycket på vår idé och det är kul att andra också gör det, säger vinnarna.

Bakom idén ligger forskarna Kristina Lång, Freja Sahlin, Ida Arvidsson och Jennie Karlsson från Lunds universitet. Tillsammans har de utvecklat fickultraljudsteknik med ett AI-baserat diagnostiskt beslutsstöd – som kan ge en kostnadseffektiv, trygg och säker bröstdiagnostik. Var sjätte dödsfall i världen är orsakad av cancer, där bröstcancer är den vanligaste cancertypen och antalet drabbade ökar.

Inleder kliniska studier

Fickultraljud är ett ultraljud som får plats i fickan, och tillsammans med den utvecklar teamet, med Kristina Lång i spetsen, en algoritm. För länder med begränsade resurser kan detta bidra till att minska dödligheten i bröstcancer. Projektet går nu in i klinisk fas:

- Vi har utvecklat en algoritm med hög träffsäkerhet, men den ska bli ännu bättre. Vi samlar in mer data för att för att ytterligare stärka algoritmen, det är ett arbete som tar mycket tid men vi gnetar på. Projektet går nu in i en ny fas: vi kommer att påbörja kliniska studier för att undersöka hur väl vårt beslutsstöd fungerar i praktiken.

150 000 kronor för att göra skillnad

Prispengarna på 150 000 kronor kommer användas för att se till så att tredjepartslösningen som bryggar mellan ultraljudet och algoritmen fungerar så smidigt och enkelt som möjligt. När tekniken är på plats och de kliniska studierna är avklarade är Kräftans vändkrets redo att möta resten av världen – för att skapa verklig skillnad.

- Slutmålet för oss är att kunna bidra till att kvinnor i länder med begränsade resurser ska kunna få sin bröstcancerdiagnos i tid och därmed minska lidandet och död i bröstcancer. Det är ett väldigt högt satt mål, men vi tror på att vår innovation kan göra skillnad.

Är du anställd vid Lunds universitet med ett forskningsprojekt som du tror kan göra skillnad? Boka ett möte med en innovationsutvecklare för att diskutera din idé.