cTrap AB beviljas Europapatent för sin funktionella duk som skapar frisk inomhusluft

cTraps funktionella duk på rulle
cTrap har utvecklat en duk som genom att fånga och binda luftburna kemiska ämnen skapar frisk inomhusluft

Alltför många drabbas av huvudvärk, luftvägsproblem eller irriterade slemhinnor till följd av dålig inomhusluft exempelvis i skolan eller på jobbet. I regel beror detta på att inomhusluften förorenats av luftburna kemiska ämnen som sprids från byggnadsmaterial i väggar, golv och tak, ofta i samband med fuktskada. Duken som cTrap har utvecklat fångar och binder dessa ämnen.

cTraps duk monteras under ytskiktet, direkt på väggar, golv eller tak och ger omedelbar effekt utan att använda kemikalier eller förbruka energi. En unik metod för att säkra en ren och frisk inomhusmiljö har det visat sig, och företaget har nu beviljats Europapatent. Sedan tidigare har cTrap patent i USA, Kina och Kanada.

– Ett Europapatent är av avgörande betydelse i vårt arbete att bygga upp en effektiv säljorganisation på den europeiska marknaden, säger VD Johan Mattsson och grundaren Lennart Larsson.

cTrap bildades 2013 som ett resultat av över 20 års forskning vid Institutionen för laboratoriemedicin vid Lunds universitet. Idag finns cTrap installerat i hundratals fastigheter över hela Norden. Det är framför allt i publika fastigheter som undervisningslokaler, förskolor och äldreboenden, men även i kommersiella fastigheter som köpcentra och kontor. Johan Mattsson och Lennart Larsson räknar med en stark tillväxt för bolaget framöver.