3 av 33 med rötter i Lunds universitets forskning

Dator med Corsmed simuleringsverktyg. Foto.

När Ny Teknik valt ut de 33 mest innovativa och lovande unga teknikbolagen i Sverige 2020 har LU Holding hela tre portföljbolag med på listan.

Bland 300 nominerade bidrag valdes de 33 främsta ut. Fyra av dem har startat med stöd från innovationsverksamheten vid Lunds universitet, tre finns också i LU Holdings portfölj:

Cognibotics, som gör sitt tredje år på 33-listan. Cognibotics startades 2013 av Klas Nilsson och hans forskarkollegor på LTH. De har utvecklat algoritmer som förbättrar industrirobotars rörelseprecision.

Corsmed utvecklar en simuleringsplattform för magnetröntgenundersökningar, en slags virtuell MR-kamera. Det innebär ett tillförlitligt och kostnadseffektivt utbildnings- och forskningsverktyg, som varken kräver en riktig patient eller en riktig mr-kamera. Corsmed bildades 2016 av Anthony H. Aletras och Christos G. Xanthis.

Debricked startade som ett forskningsprojekt tillsammans med Axis, Ericsson och Advenica, och 2018 bildades bolaget med Daniel Wisenhoff, Martin Hell och Oscar Reimer i spetsen.

De har utvecklat en molntjänst som hjälper företag att hålla koll på sårbarheter i den open source-mjukvara som kundernas produkter använder.

Dessutom hittar vi, för andra året i rad, även företaget Vultus på listan. Bolaget utvecklar en mjukvara som hjälper lantbrukare att bättre planera för gödsling och har fått stöd av innovationsverksamheten vid Lunds universitet.

Läs hela artikeln hos Ny Teknik