25 miljoner till Xenergic från Europeiska innovationsrådet

Babak Mohammadi. Foto.
Babak Mohammadi, vd och medgrundare Xenergic. Foto: Kasper Dalkarl.

LU Holdings portföljbolag Xenergic, som utvecklat en teknik för energisnåla minnen, har i hård konkurrens fått omkring 2,5 miljoner Euro i anslag från EIC Accelerator Program, Europeiska innovationsrådets prestigefyllda acceleratorprogram.

Xenergic AB grundades 2017 från forskning vid Institutionen för elektro- och informationsteknik vid Lunds universitet, och LU Holding har varit med sedan start.  Idag har bolaget runt 15 anställda. Finansieringen från Europeiska innovationsrådet ska användas till att påskynda utvecklingen av de energisnåla minnena och skala upp affärsutvecklingsteamet.

– Vi är mycket stolta och glada över att ha fått EIC Accelerators prestigefyllda anslag. Det understryker betydelsen av Xenergics teknologi, marknadsbehov och dess inverkan på industrin och europeisk teknik, säger Dr. Babak Mohammadi, VD och medgrundare av Xenergic.

Europeiska innovationsrådets acceleratorprogram är utformat för att skala upp tillväxten i europeiska deeptech-företag inriktade på att lösa samhällsutmaningar. Konkurrensen är stenhård. Över 1000 bolag från hela Europa sökte och endast 7% av ansökningarna beviljades medel i denna omgång.

Xenergics teknik kan revolutionera minnesteknologin. Det så kallade cacheminnet upptar idag drygt ¾ av totalytan i integrerade minneskretsar och står för mer än hälften av strömförbrukningen. Genom att både minska storleken och strömförbrukningen kan Xenergic både förbättra funktionalitetfunktionaliteten och förlänga batteritiden. Behovet av yteffektiva, strömsnåla cacheminnen spänner från uppkopplade vardagsföremål, hushållsapparater, bilar till servrar i stora datorhallar till infrastruktur för nätverk.

– Xenergic är ett bolag i tiden. De utvecklar en banbrytande teknik och de har ett oerhört starkt team. De är ett strålande exempel på hur förstklassig forskning från Lunds universitet kan tas till marknaden och göra skillnad, säger Erik Larsson, portföljansvarig på LU Holding.

Xenergics webbplats

Pressmedelande EIC