Vi söker Affärsutvecklare inom Livsmedel och Medicin

Nu förstärker vi verksamheten. Vi söker en viktig medspelare i innovationsarbetet vid Lunds universitet, med huvudsakligt fokus på den tvärvetenskapliga livsmedelsforskningen i gränslandet mellan nutrition, livsmedelsvetenskap, och medicin.

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns 40 000 studenter och 7 600 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.

LU Innovation är Lunds universitets innovationsverksamhet. Uppgiften är att, genom framgångsrikt nyttiggörande av kunskap vid Lunds universitet, bidra till hållbar tillväxt i Sverige. LU Innovation ska stimulera, stödja och synliggöra innovationer sprungna ur Lunds universitets forskning och utbildning. Våra tjänster är fritt tillgängliga för forskare och studenter vid samtliga fakulteter inom Lunds universitet. Det är en arbetsplats med höga ambitioner och högt ställda förväntningar och våra medarbetare får stor frihet i att planera sin tid för att uppnå våra mål.

Vi söker nu en Affärsutvecklare inom området Livsmedel och Medicin

Arbetsuppgifter

Du blir en viktig medspelare i innovationsarbetet vid Lunds universitets, med huvudsakligt fokus på den tvärvetenskapliga livsmedelsforskningen i gränslandet mellan nutrition, livsmedelsvetenskap, och medicin. Du är en del av LU Innovation och du har tillgång till den kompetens, verktyg och medel som behövs för att utveckla affärer. Som affärsutvecklare kommer du att ha en central roll i att säkerställa att kommersialiseringsprojekt som startas blir framgångsrika. Du arbetar med hela processen: identifiera och etablera samarbeten, planera och koordinera projekten samt bevaka att tidsplaneringen följs – allt med syftet att projekten skall leda till en lyckad kommersialisering.

I arbetsuppgifterna ingår bland annat

• att bidra till skapandet av en varaktig innovations- och kommersialiseringsstruktur i universitets forskningsmiljöer
  • processer och verktyg för screening av potential
  • styrning av projekt
  • identifiering av kunder och samarbetspartner
  • sammansättning av team, marknadsverifiering,
  • och även licensiering, bolagisering och kapitalanskaffning.

Du kommer också̊ ha en viktig roll i att katalysera samverkan mellan akademi, industri, och sjukvårdssektor i samarbete med olika science parks, inkubatorer och innovationsaktörer.

Som medlem i Life Science-gruppen kommer du också att arbeta och stödja dina kollegor med en del breda och varierande Life Science-projekt och bidra till både gruppens och verksamhetens utveckling.

Forskningen inom livsmedel och hälsa bedrivs inom flera av universitetets fakulteter i Lund. Du kommer att ha din arbetsplats på LU Innovation samt ute i verksamheterna för att säkra den nödvändiga närheten till forskarna.

Kvalifikationer

Du har erfarenhet av forskning inom Life Science eller Kemi, företrädesvis en doktorsexamen samt flera års dokumenterad erfarenhet av att utveckla och driva affärer inom livsmedelsindustrin med inriktning Functional Food. Det är meriterande med erfarenhet av innovation i tidig fas, entreprenörskap, start-up samt att ha drivit ett eget bolag.

Som person har du integritet, är flexibel, har en hög social kompetens och kan lätt anpassa dig till olika miljöer och kulturer. Du skapar resultat och trivs med att arbeta självständigt men är samtidigt en teamorienterad människa och har en god förmåga att få människor att jobba tillsammans. Du är lyhörd och fokuserar på̊ lösningar snarare än problem. Forskningen är starkt internationellt inriktad varför erfarenheter av internationellt arbete är meriterande.

Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, såväl tal som skrift, är ett krav.

Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång. Välkommen med din ansökan senast 24 februari!

Du ansöker via Lunds universitets rekryteringsportal