UmanSense tar in 5 miljoner

LU Holdings portföljbolag UmanSense har tagit in 5 miljoner för att inleda kliniska studier.

UmanSense kombinerar medicin, mobilteknologi och matematik för att utveckla innovativa lösningar. Den första produkten är en lösning som möjliggör att fler strokepatienter får vård i tid. Två armband med sensorer kopplade till en mobiltelefon, kan med hjälp av algoritmer känna av och larma om en högriskpatient drabbas av en stroke.

Bolaget grundades av Cecilia Belfrage, Johan Wassélius och Petter Ericson och har sedan 2018 funnits i LU Holdings portfölj. Det nya kapitalet kommer både befintliga och nya investerare. Bakom bolaget finns utöver LU Holding bland annat Christer Fåhraeus, Cognimatics-grundarna Rikard Berthilsson och Kalle Åström och efter den senaste emissionen även LMK Forward.

–Vi ska göra färdigt vår första produkt och inleda kliniska studier nu under Q1. Sen är planen att ta in nytt kapital för att genomföra ytterligare studier, säger Cecilia Belfrage, UmanSenses VD och medgrundare till nyhetstjänsten Rapidus.

Mer om UmanSense på deras webbplats