Tre innovativa startups från Lunds universitet får stöd av Vinnova

Tre bolag som LU Innovation jobbat med och som nu ingår i LU Holdings bolagsportfölj beviljas stöd i Vinnovas utlysning Innovativa startups.

Utlysningen riktar sig till små, nystartade bolag som behöver finansiering för att utveckla nyskapande, hållbara lösningar som kan nå marknaden och bidra till Sveriges utveckling och konkurrenskraft. 613 ansökningar kom in, 98 beviljades stöd på upp till 300 000 kronor vardera för att ta fram prototyper, utveckla affärsmodellen eller strategier för att skydda företagets nya lösning.

Bland de utvalda finns ett studentprojekt, Berrymania, som LU Innovation jobbat med. Tre av LU Holdings portföljbolag finns också med:

Asgard Therapeutics som vill bli först i världen med att ta fram en cancerterapi baserat på omprogrammering av tumörceller för att framkalla immunologisk respons i patienter.

Reccan Diagnostics som utvecklar förbättrad diagnostik och riktad, tumörspecifik behandling mot den dödligaste cancerformen: cancer i bukspottskörteln.

UmanSense som genom att kombinera medicin, mobilteknologi och matematik utvecklar en revolutionerande lösning som gör att fler strokepatienter får vård i tid.

Se hela listan på bolag som får stöd i Vinnovas Innovativa startups steg 1