Tidigare Lundakarnevalsgeneralen blir ny vd i Lunicore

Freja Davidsson Bremborg tillträder posten som ny vd för Lunicore Studentkonsult AB i Lund vid årsskiftet. Hon är nyutexaminerad civilingenjör i maskinteknik och var karnevals-general för Lundakarnevalen 2018. Lunicore är etablerat med kontor i Lund och Helsingborg och kunderna spänner från innovativa nystartade bolag till stora välkända bolag och offentlig sektor i regionen. Årets omsättning uppgår till cirka 6,5 miljoner kronor.

Lunicore har en mycket bred kompetens vilket möjliggör att bolaget kan erbjuda kunderna tvärvetenskapliga team. Under ett år arbetar runt 150 studenter från cirka 40 olika utbildningsinriktningar i verksamheten, med uppdrag inom affärsområdena management, kommunikation, IT samt analytics. Bolaget drivs professionellt med lönsamhetsmål av och med studenter som är i slutet av sin utbildning samt en extern styrelse. Bolagets resultat återinvesteras till studenterna. Vd:n tillsätts på en period om två år och de senaste vd:arna har varit kvinnliga studenter.

– Rekryteringsprocessen i Lunicore är ett ständigt pågående arbete som involverar styrelsen eftersom kontinuiteten på många av tjänsterna är kort. Vårt mål är så klart att söktrycket skall vara högt på samtliga tjänster som utlyses i bolaget och efter årets rekryteringsprocess av vd så föll valet på en extern sökande. Vi har nyligen också rekryterat en ny vice vd internt. Freja Davidsson Bremborg har en väldigt passande profil och erfarenhet samtidigt som hon har djup insikt i universitetet bland annat genom sin senaste roll som karnevalsgeneral. Vi ser därför mycket fram emot att välkomna henne vid årsskiftet då Sofie Bergdahl lämnar över efter två väldigt framgångsrika år, säger Göran Hellström, styrelseordförande i Lunicore.

– Jag är säker på att Freja Davidsson Bremborg kommer att bidra med sin mycket gedigna erfarenhet, och det känns väldigt roligt att få lämna över till henne. En vd-position på Lunicore ger en fantastisk språngbräda för framtiden med nätverk, erfarenhet av att driva ett bolag, liksom för ansvar för personal och försäljning, säger Sofie Bergdahl, som haft positionen i två år.

Lunicore bildades 2002 för att skapa en bro mellan näringsliv och offentlig sektor i södra Sverige och studenter vid Lunds universitet. Lunicore är idag ett dotterbolag till LU Holding. Studenterna kommer ut till kunderna med den senaste kunskapen från universitetet såväl som med ett stort driv och ett innovativt nytänk, vilket skapar möjlighet för kunderna att vara fortsatt konkurrenskraftiga. Projekten spänner över så olika uppgifter som artificiell intelligens, app-utveckling och IT-systemkartläggning till livscykelanalys, produktionsoptimering och kommunikation i sociala medier.

– Lunicore är en fantastisk verksamhet som ger väldigt många studenter möjlighet att arbeta i skarpa uppdrag ute hos framtida arbetsgivare under sin studietid, och det är med varm hand vi välkomnar Freja Davidsson Bremborg att ta över stafettpinnen efter Sofie Bergdahl att leda denna verksamhet, säger Linus Wiebe, vd för LU Holding.