Studentinnovation på frammarsch

2018 blev ett framgångsrikt år för VentureLab, som jobbar för att främja innovation och entreprenörskap bland studenter vid Lunds universitet.

Genom olika aktiviteter träffar de varje år tusentals studenter på samtliga fakulteter.

På Ideon Agora driver VentureLab sedan 2001 en inkubator för studenter som har en idé de vill testa. Förra året blev ett rekordår för inkubatorn – aldrig förut har söktrycket varit så stort och 47 projekt antogs. Vissa har redan bildat ett bolag, andra har en idé de vill testa och det rör sig om allt från artificiell intelligens till brädspel. En trend som dock är tydlig är att samhällsfrågor och hållbarhet blir allt mer viktigt.

Ett av projekten i inkubatorn är Veles Food, som startats av Ziad El-Awad och Murat Samanci. De hoppas på sikt kunna vara med och förändra matvanorna i Sverige genom att exempelvis erbjuda fler goda och hållbara veganska alternativ. Men Veles Food hjälper också mindre livsmedelsproducenter I Sverige att nå nya marknader och exportera sina produkter till länder där Veles Food har upparbetade säljkanaler.

It would be a real bummer not being able to introduce superb honey from Sweden to the world.

Under 2018 blev Veles Food först i Sverige med att exportera honung till Qatar.

”It would be a real bummer not being able to introduce superb honey from Sweden to the world”, menar Murat som också gärna påpekar att kostsamma och långsamma myndighetsprocesser ofta sätter käppar i hjulet för mindre företag att exportera mat.

Det finns flera framgångar bland projekten i inkubatorn från 2018. Till exempel blev Tess Waltenburg nominerad som Årets innovatör i Stora Influencerpriset för hennes arbete med plattformen Sustainable Influencers och Tshepiso Lehutjos idé om en off-grid dusch som genom återanvändning av vatten löser utmaningar i områden med knapp tillgång till vatten prisades som en av de 20 bästa idéerna i Venture Cups IDEA 2018.

Moa Persdotter, Verksamhetsansvarig VentureLab

Moa Persdotter, verksamhetsansvarig på VentureLab, gläds åt att fler studenter tar tillfället i akt att utforska entreprenörskap under sin studietid.

”Det är särskilt spännande att se att så många intresserar sig för hållbarhet, socialt, ekonomiskt och produktionsmässigt. Vi har ett kul 2019 att se fram emot!” säger Moa.