Student start-up antagen till inkubator i San Francisco

Cesar Suarez, Xertify
Cesár Ricardo Suárez

Cesár Ricardo Suárez studerar masterprogrammet Innovation and Global Sustainable Development på Ekonomihögskolan Vid Lunds universitet. Han har just påbörjat sitt andra år och de kommande veckorna kommer att bli ovanligt hektiska. Han och hans företag Xertify har nämligen antagits till ett tolv veckor långt inkubatorprogram i San Fransisco.

Xertify utvecklar en säker plattform som hjälper organisationer och privatpersoner att hantera och dela tillförlitlig information med hjälp av blockkedjeteknologi. Företagets första kunder är utbildningsinstitutioner i Colombia och Mexico, som med hjälp av Xertify kan generera och hantera digitalt certifierade dokument.

Av nästan 100 sökande blev Xertify ett av fyra utvalda bolag som antogs till Self-Sovereign Identity Incubator (SSII). Ett intensivt schema väntar, och genom inkubatorn får Xertify inte bara tillgång till affärsutveckling, coachning och ett betydande nätverk inom branschen – i inkubatorsprogrammet ingår också en investering på 180 000 dollar för att ta lösningen till marknaden.

– Vi räknar med att få jobba hårt och använda tiden för att göra vår produkt så bra det bara går med den främsta tillgängliga tekniken, säger César.

Att vara en del av en inkubator är dock inte helt nytt för Cesar och Xertify. Sedan början av året har han haft en plats i VentureLab’s inkubator på Ideon. Det finns en stor fördel i att vara en del av ett community menar han.

– Det skänker en seriositet till det du håller på med. Och det finns alltid någon där för dig när du har frågor, säger Cesár Ricardo Suárez.

Xertify har sitt säte i Bogotá i Colombia, och består utöver Cesár av hans bror Danny Suárez, som grundade företaget 2013, och fyra teammedlemmar.