Snacksbolaget Renjer tar in kapital från Tyskland

Det lundabaserade tilltuggsföretaget har tecknat ett avtal med en tysk privatinvesterare som köper fem procent av bolagets aktier.

Bolaget bildades för närmare två år sedan av lundastudenterna Alex Kirchmaier, Tim Schulz och Anton Vänskä. Projektet finansierades först med hjälp av LU Innovation och Almi.

Det aktuella kapitaltillskottet ska användas åt att öka produktionen av bolagets köttsnacks, som utgörs av torkat kött från ren, älg och hjort.

Framförallt ska produktionsökningen möta den ökande efterfrågan i Finland och Norge, där företaget nyligen tecknat partnerskap med flera distributörer. Bolaget omsatte förra månaden 250.000 SEK.