Portföljbolag säljs i storaffär

Internet of Things-företaget Mistbase, med rötterna i forskning vid Lunds universitet, köps upp av ARM som planerar att expandera verksamheten i Lund. För Lunds universitets holdingbolag LU Holding AB, som är en av delägarna, innebär det den största enskilda affären någonsin.

På den jättelika mobilmässan Mobile World Congress i Barcelona förra året demonstrerade Mistbase – som första företag i världen ­– en hårdvaruprototyp av sitt IoT-modem.  Under tisdagen, strax före samma mässa ett år senare, offentliggör ARM som är världsledande inom halvledar-IP förvärvet av Mistbase AB.

ARM har ambitionen att skapa ett ”wireless design center” i Lund. Teamet bakom Mistbase består idag av runt 15 personer men kommer att växa under de kommande åren. Affären innebär därmed att ARM ytterligare förstärker sin position i Lund. Redan 2008 köpte ARM video kodek-bolaget Logipard, vars verksamhet idag har växt till över 100 medarbetare i Lund.

För LU Holding AB, som grundade bolaget Mistbase tillsammans med Michal Stala och Magnus Midholt 2015, är det en av de största affärerna någonsin.

– Lunds universitet är en drivande samhällsaktör och vi ska nyttiggöra den kunskap som finns här. Det här är ett glädjande exempel på hur forskning härifrån kan bidra till regionens tillväxt, säger Lunds universitets rektor Torbjörn von Schantz.

Bakgrund

• 2015 kom Michal Stala till Lunds universitets innovationsverksamhet, för att delta i doktorandkursen Commercialize Your Research.  Han hade jobbat flera år på Ericsson och var nu var doktorand i elektro- och informationsteknik vid LTH. Och han hade en funderat på en affärsidé.
  • Senare samma år grundar Michal Stala företaget Mistbase tillsammans med Magnus Midholt, som har ett förflutet på Sony Mobile. Med sig som delägare och första investerare hade de LU Holding AB, Lunds universitets holdingbolag.
  • 2016 tar Mistbase in ytterligare kapital genom en investeringsrunda där bland annat Mårten Öbrink, Anders Berglund och Johan Qviberg via investmentbolaget Quinary Investment AB fanns med. Öbrink och Berglund tar även plats i styrelsen och jobbar operativt med affärskontakter och affärsutveckling. Samarbetsavtal sluts med marknadsledande parter, däribland ARM. Mistbase växer till 15 personer och Michal Stala utses till en av Sveriges mest innovativa entreprenörer.
  • 2017, ett och ett halvt år efter start, säljs bolaget till ARM. För LU Holding AB är det den största enskilda affären någonsin.

Om Mistbase

Mistbase utvecklar en lösning som gör att uppkopplade saker kan kommunicera trådlöst. Produkten består av både mjuk- och hårdvara och bygger på den senaste standarden inom mobila 4G-nätverk som ger betydligt billigare och mer strömsnåla enheter.

Om LU Holding AB

LU Holding AB ägs av svenska staten men förvaltas av Lunds universitet. Holdingbolagets uppdrag är att skapa nya bolag baserade på kunskap och forskningsresultat från Lunds universitet vilket bidrar till tillväxt och skapar sysselsättning i Sverige. Genom LU Holding kan universitetet arbeta operativt med att ta nya innovationer till marknaden. Sedan 1999 har vi investerat i nära 90 nya forskningsbolag, som tillsammans genererat drygt 3 300 årsarbeten och över 1 miljard kronor i skatteintäkter.

För kommentarer kontakta:

Michal Stala, VD Mistbase
+46 70 734 43 59 eller michal [at] mistbase [dot] com

Linus Wiebe, Innovationsdirektör Lunds universitet och VD LU Holding AB, Styrelseledamot Mistbase AB.
+46 73 345 12 40 eller linus [dot] wiebe [at] innovation [dot] lu [dot] se (linus[dot]wiebe[at]innovation[dot]lu[dot]se)

Mårten Öbrink, VD Minc, Styrelseledamot Mistbase AB
+46 734 34 00 01 eller marten [at] minc [dot] se