Portföljbolag på lista för Sveriges hetaste startups

Sex av bolagen på årets 33-lista har startats av studenter eller forskare vid Lunds universitet och två av bolagen, Cognibotics och Xenergic, finns också i LU Holdings portfölj.

Varje år samlar Ny Teknik och Affärsvärlden Sveriges 33 mest intressanta unga teknikbolag på "33-listan". I år granskades över 400 bolag och bland dem som till slut knep en plats på den åtråvärda listan finns sex bolag som startats av studenter eller forskare vid Lunds universitet. Två av bolagen, Cognibotics och Xenergic, finns även i LU Holdings portfölj.

Cognibotics, som grundades redan 2013, förbättrar tillverkningsrobotars precision och Xenergic, som varit portföljbolag sedan 2017, utvecklar strömsnåla cacheminnen.

LU Innovation har dessutom haft nöjet att som studentprojekt eller genom olika finansieringsstöd jobba med Cellevate, Radinn, Vultus och Tendo som också de finns på årets lista över Sveriges hetaste startups. Tendo var redan 2017 en av de första att få pris i Lunds universitets och Sparbanken Skånes tävling för Framtidens Innovationer.

Se hela 33-listan på Ny Tekniks sajt