Nytt investerarevent sätter fokus på Lunds life science-bolag

LU Holding, Lunds universitets holdingbolag, arrangerade tillsammans med SmiLe Incubator nyligen en exklusiv träff där investerare fick träffa tio utvalda uppstartsbolag inom life science och medicinteknik.

Med eventet vill LU Holding och SmiLe Incubator skapa en arena för kvalificerade investerare som är intresserade av life science-bolag i södra Sverige. Något som saknats fram tills nu, enligt många deltagare, som också önskar att det ska bli ett återkommande event. Ytterligare en viktig del av eventet var att låta investerarna nätverka, vilket också ofta saknats.

Eventet hölls i en mindre skala med speciellt utvalda bolag och ett 30-tal intresserade investerare. De kommer från riskkapitalfonder, bland andra Novo Holding och Hadean Ventures, och så kallade family offices men också flera lokala ängelinvesterare var med.

Jonas Jendi från Industrifonden var nöjd med att vara på plats:

– Det har varit värdefullt att få veta mer om bolagen och att träffa dem. Lunchen, där vi investerare fick prata med varandra, var lika viktig som att möta bolagen. Det är inte ofta vi får ett tillfälle till det. Det var en imponerande samling investerare – det visar hur långt framme Lund ligger inom life science.

Thomas Wiklund från Dendera uppskattade också träffen:

– Programmet har ett bra format. Bolagens femminuterspitchar var lagom långa, och det var väldigt bra med en kort frågestund efter varje, där man kunde lära sig mer.

Linus Wiebe, innovationsdirektör vid Lunds universitet och vd LU Holding och Ebba Fåhraeus, vd för SmiLe Incubator framhöll båda vikten av att sätta Lunds innovationer och företagande inom life science på kartan för investerare från hela Sverige samt våra grannländer. Genom ett sådant här event möjliggör vi för investerarna och bolagen att etablera kontakt i rätt tid, menar de.