MedVasc tar in 3 miljoner och utökar styrelsen

LU Holdings portföljbolag MedVasc, som utvecklar ett medicintekniskt instrument som ska göra laserbehandling av åderbråck mindre smärtsam, har i en nyemission tagit in tre miljoner kronor. Samtidigt sker förändringar i såväl ledningspositioner som bolagsstyrelse.

MedVasc AB grundades 2013 av Lundaforskaren Michael Åkesson och några år senare blev LU Holding, Lunds universitets investeringsbolag delägare. Michael Åkesson hade då en prototyp till ett instrument för en enklare, mindre smärtsam och mer effektiv laserbehandling av åderbråck. De dryga tre miljonerna som nyemissionen för med sig ska prioriteras för att genomföra en klinisk studie.

– Vi har fått tillstånd av Läkemedelsverket och Etikprövningsmyndigheten att genomföra en pilotstudie för att verifiera att tekniken är effektiv och säker. Studien görs i nära samarbete med Scandinavian Venous Centre i Malmö, säger Michael Åkesson.

I samband med kapitaltillförseln har styrelsen utökats och ny ordförande är Mats Nilsson, advokat och partner på MAQS Advokatbyrå. Mats Nilsson har flerårig erfarenhet från styrelsearbete, framförallt i startupbolag. Ny styrelsemedlem är även entreprenören Magnus Olsson.

Grundaren Michael Åkesson har nyligen tagit över som vd och som CMO tillträder dr. Ingela Hallberg, med mångårig erfarenhet från både globala läkemedelsföretag, Sahlgrenska sjukhuset och Göteborgs universitet.

– Vi har ett team som kompletterar varandra väl. Här finns mycket kunskap från såväl medicintekniska branschen och vården som startupbolag i tidig fas, säger Christine Widstrand, vice vd LU Holding och styrelserepresentant i MedVasc.

MedVascs lösning är patentsökt och bolaget har tidigare tilldelats medel från bland annat MedTech4Health och Vinnova för att utveckla instrumentet.