Lund Innovation Challenge – av studenter, för studenter

Till helgen är det premiär för Lund Innovation Challenge, en innovationstävling för studenter vid Lunds universitet. Under några intensiva dygn träffas studenter med olika bakgrund i syfte att skapa innovativa affärsidéer genom att använda stora datamängder.

- Vi vill få studenter från framför allt Lunds Tekniska Högskola och Ekonomihögskolan vid Lunds Universitet att skapa kontakter sinsemellan för att på så sätt stärka ett samarbete mellan fakulteterna och nå längre, säger Michael Gabassi, en av initiativtagarna till eventet.

Liknande event med fokus på att få studenter från olika akademisk bakgrund att mötas har inte gjorts i Lund tidigare. Målet är att väcka kreativiteten, nyskapandet och samhörigheten hos studenterna, samtidigt som värdefulla affärsplaner skapas. Intresset för tävlingen har varit mycket stort och hela 150 studenter har anmält sig. Studenterna kommer bli tilldelade lag och har sedan 39 timmar på sig att brainstorma, utveckla och arbeta med sin affärsidé innan den presenteras inför en jury.

I juryn finns bland annat representanter från Bisnode som delar med sig av datamängder och digitala verktyg till eventet, samt VentureLab vid Lunds Universitet som arbetar för att uppmuntra till entreprenörskap bland universitetets studenter, samt Ideon Science Park som står för lokalerna under tävlingen.

Allmänheten är välkommen att följa finalpitcharna klockan 13:00 på Elite Hotel Ideon söndagen den 12 november i Lund.

VAD: Lund Innovation Challenge
TID: 10-12 November