LU Holding söker affärsinriktad redovisningsekonom

Vi rekryterar nu en kollega som kan ansvara för ekonomi och redovisning i LU Holding AB, samt för dokumentation kring bolagsbildning och bolagsrättsliga ärenden i våra nystartade portföljbolag.

LU Holding är Lunds universitets investeringsbolag och har sedan 1999 investerat i över 110 nya forskningsbolag, som tillsammans genererat drygt 4 100 årsarbeten och mer än 1,5 miljarder kronor i skatteintäkter.

LU Holding utgör tillsammans med LU Innovation Lunds universitets innovationsverksamhet. Uppgiften är att genom framgångsrikt nyttiggörande av kunskap vid universitetet, bidra till ökad tillväxt i Sverige. På LU Holding blir du en av fyra heltidsanställda, ett tight och kompetent team med högt i tak. Vi arbetar nära LU Innovation och är tillsammans en avdelning på 30 medarbetare. Vi sitter i nybyggda lokaler i The Spark, på dynamiska Medicon Village, som vi delar med övriga avdelningar inom sektionen Forskning, Samverkan och Innovation vid Lunds universitet.

Nu söker vi en affärsinriktad redovisningsekonom.

Ansvarsområde

Du kommer att ansvara för ekonomi och redovisning i LU Holding AB, samt för dokumentation kring bolagsbildning och bolagsrättsliga ärenden i våra nystartade portföljbolag.

Arbetsuppgifter

Dina huvudsakliga uppgifter är att sköta LU Holdings ekonomi, vilket inkluderar bokföring, assistans vid budget, uppföljning mm. Vidare ska du stödja portföljansvariga med bl a protokoll, avtalshantering och blanketter kring bolagsrättsliga ärenden i portföljbolagen.

I dina arbetsuppgifter ingår bland annat:

• Ekonomisk redovisning i LU Holding, samt assistans vid budgetarbete och uppföljning.
  • Registreringsärenden vid Bolagsverket.
  • Registrering av nya bolag.
  • Assistera portföljansvariga med bolagsrättsliga ärenden, t ex vid nyemission, bolagsstämmor etc.
  • Ansvara för dokumentation av bolagsinformation.
  • Assistera portföljansvariga vid olika typer av avtal.
  • Uppföljning av statistik.

Utbildning/erfarenhet

Vi tror att du har en akademisk utbildning inom ekonomi och/eller juridik och en gedigen erfarenhet från näringslivet. Du har god kunskap om och färdigheter i redovisning, samt gärna erfarenhet av bolagsrätt.

Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, såväl i tal som skrift, är ett krav.

Som person är du serviceinriktad och tycker om att hålla ordning och reda.

Du har ett tydligt driv och initiativförmåga. Du trivs med att jobba både självständigt och i ett team. Vidare krävs att du är analytisk och strukturerad. Vid valet av kandidat kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet.

Tjänsten är en tillsvidareanställning om 100 procent med tillträde snarast. Förmåner utgår i enlighet med riktlinjer från Lunds universitet.

För frågor

Har du frågor är du välkommen att kontakta Christine Widstrand, vice VD och portföljansvarig Life Science, på 0709-286 389 eller christine [dot] widstrand [at] innovation [dot] lu [dot] se (christine[dot]widstrand[at]innovation[dot]lu[dot]se)

Din ansökan med CV skickar du senast 10 februari till:  Christine Widstrand, christine [dot] widstrand [at] innovation [dot] lu [dot] se