LU Holding investerar i mjukvaruföretag som vill effektivisera läkemedelsbranschen

Lunds universitets holdingbolag LU Holding investerar i Bionamic AB, som utvecklar mjukvara för att öka effektivitet och kvalitet i utvecklingen av nya läkemedel. Bolaget har redan från start tagit in 3 miljoner kronor i kapital och har rekryterat Christer Fåhraeus som styrelseordförande.

Bionamic har tagit fram en mjukvarulösning som ger en effektivare och pålitligare hantering och analys av forskningsdata vid utveckling av nya biologiska läkemedel. Bakom bolaget står Anders Carlsson, doktor i immunteknologi och Morten Krogh, doktor i teoretisk fysik. Utöver akademiska meriter från bland annat Scripps Research, Princeton University och CERN har båda erfarenhet från näringslivet och startup-världen.

– För att kunna utveckla nya tester och läkemedel krävs det att du kan hantera och analysera stora mängder forskningsdata effektivt, och enkla misstag kan vara enormt kostsamma. Vi kan hjälpa läkemedelsbolag att effektivisera sin analysprocess och fatta rätt beslut genom att samla all forskningsdata till en plattform som också kan analysera, visualisera och spåra datan, säger Anders Carlsson som tar vd-rollen i Bionamic.

Dryga tre månader sedan start har de redan attraherat 3 miljoner kronor i kapital och fått serieentreprenören Christer Fåhraeus som styrelseordförande, samt vunnit sina första kunder. I första hand satsar det nystartade bolaget på utveckling av mjukvara för antikroppsbaserade terapier, men möjligheterna att utöka verksamheten mot andra typer av läkemedelsutveckling är stora menar den nya ordföranden.

– Även läkemedelsbranschen genomgår en kraftfull digitalisering just nu. Förmågan att hantera data kommer vara en avgörande faktor för läkemedelsbolagens framgång oavsett terapiområde, säger Christer Fåhraeus.

Bionamic har nyligen flyttat in i nybyggda The Spark på Medicon Village i Lund, och är i färd med att rekrytera fler medarbetare i Sverige och USA.