LU Holding-bolaget Acconeer siktar på snar börsintroduktion

Acconeer, som baseras på forskning vid Lunds universitet, hoppas ta in 150 miljoner kronor inför bolagets First North-introduktion som är tänkt att ske före jul. Det visar ett formellt styrelsebeslut som togs i veckan, rapporterar Rapidus.

Flera internationella bolag har sedan en tid haft tillgång till tekniken i utvärderingssyfte och bolaget planerar nu att dra igång produktion i kommersiell skala. Produkterna ska finnas på marknaden under senare delen av 2018.

Acconeer grundades 2011 och sysselsätter i dag runt 20 anställda samt 10 konsulter i Lund. Bolagets affärsidé är att utveckla och marknadsföra små, strömsnåla sensorer som bland annat kan användas för avståndsmätning inom bilindustrin. Tekniken grundar sig i forskning från LTH vid Lunds universitet. Startskottet för verksamheten var när forskare i nanoelektronik upptäckte hur högfrekventa elektromagnetiska pulser, så kallade wavelets, kunde användas för att mäta nivån och innehållet i tankar och silos. Tekniken bygger på att elektromagnetiska pulser skickas iväg mot en reflekterande yta och sedan studsar tillbaka till en mottagande antenn. Genom att mäta hur lång tid det tar för signalen att skickas ut och komma tillbaka kan avståndet till den reflekterande ytan beräknas. På så sätt ges ett väldigt exakt mått på innehållet i tanken. Det nya mätsystemet har dessutom både mindre energiförbrukning och lägre servicekostnad än motsvarande system som finns på marknaden idag.

Bland Acconeers ägare finns förutom BGA Invest och Winplantan, även LU Holding, Almi Invest, grundarna Mikael Egard, Mats Ärlelid och Lars-Erik Wernersson samt ett 100-tal mindre aktieägare.

Källa: Rapidus