LU Holding bildar bolaget Asgard Therapeutics med internationella toppforskare

Toppforskare från University of Coimbra i Portugal har flyttat sin forskning till Lunds universitet. Forskarna Filipe Pereira, Cristiana Pires and Fábio Rosa bildar nu bolaget Asgard Therapeutics AB tillsammans med LU Holding, och siktar på att bolaget ska bli först i världen med att ta fram en cancerterapi baserat på omprogrammering av tumörceller för att framkalla immunologisk respons i patienter.

Till skillnad från annan immunoterapi som ofta är extremt dyr, ska detta bli en off-the-shelf-produkt. Forskarna i Asgard Therapeutics hoppas att deras produkt ska bli mycket effektivare behandling än dagens.

Immunoterapi är en relativt ny behandlingsform för cancer som bygger på att stimulera patientens eget immunsystem att bekämpa cancern, och uppmärksammas med årets Nobelpris i fysiologi eller medicin. I motsats till kemoterapi och strålbehandling ger cancerimmunoterapier ofta långsiktig effekt, det ökar patientöverlevnaden till flera år efter behandlingen. Men uppåt 80 procent av de patienter som behandlas med den nya metoden blir inte hjälpta.

En anledning till patienternas dåliga respons är att tumörcellerna gömmer sig för kroppens immunförsvar som försöker förgöra dem. Forskarna har utvecklat en cellulär omprogrammerings-teknik som skulle kunna motverka dessa mekanismer. De har hittat tre specifika proteiner som förs in i tumörcellerna med hjälp av genterapivektorer, så att cellerna blir omprogrammerade. Syftet med detta är att tvinga cancercellerna att placera ”igenkänningsflaggor” på utsidan, så att immunförsvaret kan hitta dem och förgöra dem. Forskarna har visat att metoden fungerar i laboratorieförsök med celler från mus och människa. Försök i djurmodeller pågår.

Forskarnas upptäckt publicerades i början av december i den amerikanska vetenskapliga tidskriften Science Immunology, och exponeras på framsidan av tidningen.

– Vi har visat att vår teknologi fungerar, så nu är rätt tid att starta bolaget och utveckla en ny genterapi mot cancer. Möjligheten att kunna hjälpa många patienter med vår forskning är det som motiverar vårt arbete. Vi kommer att börja behandla solida tumörer genom att injicera vår produkt Trojan DC direkt i tumörerna. Skönheten i vårt tillvägagångssätt är att samma kombination av proteiner kan appliceras på flera olika tumörer och patienter, men det resulterande immunsvaret kommer att bli avpassat efter varje tumörtyp, säger Cristiana Pires, vd för Asgard Therapeutics.

– Forskarnas upptäckter inom det heta området immunterapi har en stor potential. Vidare är teamet mycket drivande och har de egenskaper som behövs för att framgångsrikt kunna kommersialisera forskningsresultaten, säger Christine Widstrand, vice vd för LU Holding.

Se även artikel och film om forkningen bakom på Lunds universitets huvudsajt