IVAs 100-lista 2020: Två bidrag från Lunds universitet

När Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien presenterade sin lista över aktuella forskningsprojekt med potential att skapa nytta inom överskådlig tid fanns två projekt från Lunds universitet med.

Det är andra året som IVA presenterar sin 100-lista, denna gång på temat Från kunskap till hållbar konkurrenskraft. Listan består av en mångfald av forskningsprojekt från svenska lärosäten inom området hållbarhet, samtliga med potential att skapa nytta inom överskådlig tid, exempelvis genom industriell kommersialisering, affärs- och metodutveckling eller samhällspåverkan.

På listan finns Xenergic, som är ett av LU Holdings portföljbolag sedan 2017. Xenergic har utvecklat en designprocess för energieffektiva minneslösningar (SRAM) som behövs i digitala elektroniska kretsar (sk. ICs). Typiska användningsområden finns inom bildbehandling, artificiell intelligens, språkigenkänning och mycket mera. Bakom idén finns Dr Babak Mohammadi, numera vd på Xenergic och Dr Joachim Rodrigues.

Lunds universitets andra representant på listan är ett projekt under arbetsnamnet Iron for the Future som drivs av Nélida Leiva Eriksson och Leif Bülow vid Kemiska institutionen. De har utvecklat en metod för att producera stora mängder av en naturlig och pålitlig järnkälla som absorberas lika effektivt som järn i kött. Att lida av järnbrist är vanligt, framförallt bland kvinnor och äldre, och ger samma symtom som stress och utmattning. Forskargruppens veganska form av järn är smaklös och kan tas direkt som ett tillägg eller som tillsats i en livsmedelsprodukt. Dessutom går det att utvinna i stora mängder.

100-listan är en del av IVA-projektet Research2Business, R2B, som syftar till att Sverige ska vara ledande på att omvandla akademisk forskning till innovation och konkurrenskraft i näringslivet. Ett urval av forskarna på listan kommer att under R2B Summit den 18 mars få presentera och diskutera sin forskning tillsammans med företagsrepresentanter.

Se hela IVA's 100-lista