De vill certifiera nöjesbranschen för att minska trakasserierna

Sexuella trakasserier och övergrepp är ett stort problem i dag, något som tydliggjorts med #metoo-rörelsen. Nu hoppas projektet VÅGA kunna ta grepp om nöjesbranschen och de övergrepp som sker där. Affärsidén går ut på att erbjuda klubbar, krogar och festivaler en certifieringsprocess med praktiska verktyg och metoder utformade för att förhindra och hantera trakasserierna.

Varje sommar skrivs det om våldtäkter och sexuella övergrepp i samband med konserter och festivaler i Sverige och även om försök från arrangörernas sida görs så verkar det inte vara tillräckligt för att sätta stopp på händelserna. Grundarna bakom VÅGA vill ändra på det.
-Vårt övergripande mål är att skapa trygga platser där man kan gå ut, ha kul, utan att behöva känna oro för att bli trakasserad, säger Christian Boysen, en av initiativtagarna.

Christian Boysen och hans kollegor erbjuder klubbar och arrangörer inom nöjesbranschen en certifiering och praktiska verktyg för att förebygga samt hantera sexuella trakasserier och övergrepp på ett ansvarsfullt sätt. Målet är att växa internationellt.
- En VÅGA-certifiering skall vara ett mål som alla större aktörer i världen strävar mot för att visa för sina besökare att de arbetar aktivt och effektivt med problemet. På en VÅGA-certifierad plats ska man tryggt kunna säga ifrån till personalen och vara förvissad om att de hanterar övergreppet på ett bra sätt.

Teamet har nyligen genomfört en första utbildning, för Stampus, en studentförening som anordnar pubar, klubbar och andra fester för studenter i Helsingborg.
- Utbildningen bestod av ett teoripass som vi höll i, och ett praktiskt pass som Per Herngren höll där vi använde oss av verklighetsbaserade situationer. Per är en av topp 30 i världen när det kommer till utbildning i civilkurage, så vi är glada över att få ta del av hans kompetens.

Toppidé, drakar och acceleratorprogram
Projektet har rönt stor uppmärksamhet på sistone. Det har hamnat på Venture Cups Topp20-lista i konkurrens med 300 tävlande idéer och valts ut att delta på Dragons at the University, ett samarrangemang mellan Lunds universitets studentinkubator VentureLab och Sten K. Johnson Centre for Entrepreneurship. Här fick teamet värdefull feedback och hjälp att finslipa sina tjänster av erfarna ”affärsdrakar”. För en vecka sedan tilldelades projektet ett Leapfrogs-stipendie och under våren är teamet en del av både VentureLab och SoPacts acceleratorprogram #5. SoPact stöttar under 12 veckor entreprenörer som jobbar med sociala, kulturella och miljömässiga samhällsutmaningar.
- SoPact erbjuder oss metoder och strukturer för hur man kan strömlinjeforma sin verksamhet. Vi hoppas att de kan hjälpa oss integrera strukturella, juridiska och praktiska verktyg för att bli ännu mer effektiva i vårt arbete.

Pallplats vid InnoCarnival 2018
InnoCarnival är ett projekt med Malmö stad som huvudarrangör och som ger tusentals barn och unga kunskap om innovationsarbete och hållbar utveckling. Årets projekt avslutades med en innovationskarneval och en pitchtävling på Malmö Live 5-6 april. VÅGA!-projektet ställde upp och kammade hem en silverplats. Tillsammans med förstapristagarna får teamet åka på studieresa till Hongkong i augusti.

Utöver Christian Boysen består teamet av Johanna Engström, Pone Shams Hakimi och Olivia Whitehouse.

Ytterligare information:
Hemsida: www.våga.nu