Cell Invent – nytt bolag i portföljen

Håkan Toresson, vd Cell Invent
Håkan Toresson, docent vid Institutionen för Kliniska vetenskaper, blir vd i nystartade Cell Invent.

LU Holding går in i nystartade Cell Invent som med hjälp av omprogrammerade celler vill bota Alzheimers sjukdom.

Alzheimer är den vanligaste av alla demenssjukdomar, och den blir allt vanligare i takt med att befolkningen blir äldre. I dag finns det ingen behandling som kan bota sjukdomen, enbart läkemedel som kan lindra symptomen.

Vid enheten för klinisk minnesforskning på Lund universitet bedrivs världsledande forskning, och en forskargrupp har lyckast programmera om Alzheimerpatienters hudceller direkt till hjärnceller. De omprogrammerade cellerna kan sedan användas för att hitta substanser till läkemedelskandidater. Det är en biologisk metod som har stora fördelar gentemot försök på möss som tidigare ofta använts.

Bakom Cell Invent finns forskarna Håkan Toresson, Oskar Hansson, Lennart Minthon och Camilla Orbjörn och utöver LU Holding går också Bert Nordberg in i bolaget. Bert Nordberg var tidigare vd för Sony Mobile och sitter i flertalet styrelser, bland annat Saab, Vestas och Elektrolux.

Cell Invent hoppas framöver att kunna samarbeta med läkemedelsbolag som forskar kring Alzheimers sjukdom.

Cell Invents webbplats